Mercedes-Benz G-sarjan uudistumista on sekä odotettu että pelätty. G-sarja kun alkaa olla jo sellainen klassikko, että isoja muutoksia siihen ei saa tehdä. Nyt uutuus on julkaistu ja ulkoisesti klassikkomuodot ovat onneksi ennallaan. Auto näyttää edelleen samalta tutulta laatikolta, vaikka kaikki on laitettu uusiksi. Mitat ovat kuitenkin kasvaneet. Auto on 53 mm pidempi ja peräti 121 mm leveämpi kuin edeltäjänsä.
Paljon on autossa ennallaan. Nimi on edelleen G-sarja, auto valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla, ja varapyörä on kiinnitetty takaoveen. Lähes kaikki muu onkin uutta. Onneksi myös auton loistavat maasto-ominaisuudet on säilytetty. Tai itseasiassa ne ovat entistäkin paremmat. Uuden teräspalkkirungon, kolmen tasauspyörästön lukon ja Low Range –alennusvaihteiston ansiosta G-sarja etenee lähes minne tahansa kuljettaja vain uskaltaa sen ajaa.
G-sarjan maastospeksit:
- Maavara etuakselilla 270 mm
- Maavara taka-akselilla 241 mm
- Joustovara etuakselilla 85/100 mm
- Joustovara taka-akselilla 82/142 mm
- Kahluusyvyys vedessä ja mudassa 700 mm
- Suurin kallistuskulma 35° (+ 7°)
- Jättökulma 30°
- Lähestymiskulma 31° (+ 1°)
- Ylityskulma 26° (+ 1°)
Normaaleiden ajo-ohjelmien (Comfort, Sport ja Eco) lisäksi G-sarjassa on uusi G-Mode -ohjelma. Auto vaihtaa G-Moden käyttöön automaattisesti heti kun yksi kolmesta tasauspyörästön lukosta on aktivoitu tai Low Range –alennusvaihde on otettu käyttöön. G-Mode mukauttaa auton vaimennuksen, ohjauksen sekä vaihteiston ja kaasupolkimen toiminnan maastoajoon sopiviksi maksimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi. Toiminnan merkkinä mittaristoon syttyy pieni G-valoikoni.
Uuden G 500 -mallin voimanlähteenä on 4.0-litrainen V8. Kaksoisahdettu bensakone tuottaa tehoa 310 kW (422 hv) ja vääntöä 610 Nm. Yhdistetty polttoaineenkulutus on 11,1 litraa/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 263 g/km. Moottoripaletti laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla myöhemmin.
Voimaa välittää momentinmuuntimella varustettu 9G-Tronic-automaattivaihteisto, jonka toimintatapa on sovitettu erityisesti G-sarjan tarpeisiin. Pitkät välityssuhteet tekevät ajamisesta hiljaisempaa ja mukavampaa erityisesti pienillä nopeuksilla ja auttavat samalla säästämään polttoainetta. Jakovaihteisto on sijoitettu suoraan 9G-Tronic-vaihteistoon siten, että 40 prosenttia vedosta kohdistuu etu- ja 60 prosenttia taka-akselille. Jatkuva neliveto takaa maksimaalisen pidon kaikissa olosuhteissa.
G-sarjan vakiovarusteena on nyt ensi kertaa sähkömekaaninen hammastanko-ohjaus. Se mahdollistaa esimerkiksi Parking Assist –pysäköintiavustimen käytön ja tarvitsee vähemmän energiaa kuin perinteinen hydraulinen ohjausjärjestelmä. Muita varusteuutuuksia ovat LED-ajovalot sekä uudet ajoavustimet, kuten 360 asteen ympäristövalvonta-kamerajärjestelmä.