Volkswagen I.D. R -sähköauto teki uuden ennätyksen Yhdysvalloissa Pikes Peak -vuoren rinteillä. Volkswagen I.D. R Pikes Peak -kilpa-auton kuljettajana toimi ranskalainen 39-vuotias Romain Dumas. Dumas ei pelkästään voittanut kilpailua vaan paransi Sebastien Loebin edellistä ennätystä vuodelta 2013 – 16 sekunnilla. Uusi ennätys on nyt 7 minuuttia 57,148 sekuntia.

Jatkuvaa nousua

Pikes Peak -kilpailussa ajetaan 19,99 kilometriä pitkä tieosuus, joka vie 2 800 metristä 4 300 metrin korkeuteen. Volkswagen osallistui kilpailun Unlimited-kategoriaan, joka salli insinöörien tekevän voiton saavuttamiseksi liki mitä tahansa. Tuloksena oli uniikki kilpa-auto, jonka suuret etu- ja takasiivet tuottavat maksimaalisen autoa tienpintaan painavan aerodynaamisen voiman. Tämä mahdollistaa suuret kaarrenopeudet myös kilpailun ohuen ilmanalan olosuhteissa. Auto on nelivetoinen ja etu- ja taka-akseleille on omat sähkömoottorit, jotka tuottavat yhdessä 500 kW tehon ja 650 Nm väännön. Auton paino on vain vajaat 1 100 kg.

Kilpailureitillä on 156 mutkaa, joten akustosta on saatava tehoa vastaavaan määrään kiihdytyksiä. Jarrutusenergian talteenotosta on selvää apua, sillä hidastukset tuottavat noin 20 prosenttia kilpailun aikana tarvittavasta energiasta.

Pikalataus

Pikes Peak -kisan sääntöjen mukaan nousun muiden autojen tai vaikkapa raekuuron vuoksi keskeyttäneellä autolla on tasan 20 minuuttia aikaa palata lähtölinjalle uutta starttia varten. Tämän vuoksi I.D. R Pikes Peakin suunnittelussa oli huomioitava myös mahdollinen lisälatauksen tarve.

Ratkaistavia teknisiä haasteita oli kaksi: akun ylikuumenemisen estäminen sekä akkukennojen tasaisen latauksen varmistaminen. Testeissä parhaaseen tulokseen päästiin litium-ioni-akuilla, jotka sijoitettiin optimaalisen painonjakauman saavuttamiseksi kahteen yksikköön ohjaamon taakse. Olennaisen tärkeää on myös akun toiminta latauksen aikana kilparadalla. Lähtöalueella oli kaksi pikalatausasemaa, joista molemmat syöttävät akkuihin energiaa suhteellisen alhaisella 90 kW teholla. Matala latausvirta vähentää akkujen lämpenemistä.

Koska lähtöalueella ei ollut käytettävissä sähkövirtaa, oli latausenergia tuotettava paikan päällä. Siksi Volkswagen Motorsport toi paikalle tavallisen näköisen generaattorin, mutta dieselin sijaan polttoaineena käytettiin alkoholia – tarkemmin sanottuna biodieselin sivutuotteena syntyvää glyserolia. Lähes päästötön polttoaine on myrkytöntä ja sitä käytetään lisäaineena kosmetiikassa ja elintarvikkeissa.

Pitkä historia

Legendaarinen Pikes Peak International Hill Climb -kilpailu on järjestetty vuodesta 1916 lähtien, yhteensä 96 kertaa. Suomessa sen tuntevat erityisesti rallin ystävät, sillä tunnetuimpiin eurooppalaisiin osallistujiin kuuluvat Ari Vatanen ja Juha Kankkunen. 2010-luvun sähköautolla puolentoista kilometrin korkeusero kivutaan kuitenkin lähes kaksi minuuttia nopeammin kuin 1980-luvun nelivetoisella ralliohjuksella. Pikes Peak -kisassa sähköauton erityisenä etuna on se, että toisin kuin paloprosessiin happea tarvitsevissa polttomoottoriautoissa, sähkömoottorin teho ei heikkene korkeassa, vähähappisessa ilmanalassa.