Kuluttajien ennustukset aistien internetistä on nostettu esiin Ericssonin toteuttamassa, yhdeksännessä ConsumerLab Hot Consumer Trends 2030 -trendiraportissa.

Kuluttajat uskovat, että yhdistetyn teknologian kanssakäyminen näkö-, kuulo-, maku- ja kosketusaistiemme kanssa tuottaa lukuisia hyödyllisiä palveluja, jotka tulevat olemaan nykyaikaa vuoteen 2030 mennessä. Aistien internet tulee hyödyntämään teknologioita, kuten tekoälyä (AI), virtuaalista todellisuutta (VR), lisättyä todellisuutta (AR), 5G:tä ja automaatiota. Näytöillä tapahtuvat kokemukset, jotka muistuttavat hyvin paljon todellisuutta, tulevat jopa kilpailemaan moniaistillisten kokemusten kanssa.

Hot Consumer Trends for 2030 – Internet of Senses -raportin 10 trendiä:

1. Aivosi ovat käyttöliittymä

59 % vastaajista uskoo, että tulemme näkemään karttareitit VR-laseissa vain ajattelemalla määränpäätä.

2. Kuulostaa minulta

67 % uskoo, että tulevaisuudessa on mahdollista ottaa mikrofonin avulla kenen tahansa realistinen ääni, jolla voi huijata jopa perheenjäseniä.

3. Minkä tahansa maun haluat

45 % ennustaa, että suuhun laitettava digitaalinen laite tulee parantamaan kaiken syömäsi ruuan makua – jokainen ruoka voi maistua lempiherkultasi.

4. Digitaalinen aromi

Noin kuusi kymmenestä odottaa voivansa vierailla digitaalisesti maaseudulla ja kokea muun muassa kaikki alueen luonnolliset hajut.

5. Totaalinen kosketus

Yli kuudesosa odottaa älypuhelimia, joiden näytöt välittävät painettavien digitaalisten ikonien ja painikkeiden muodon ja tekstuurin.

6. Yhdistetty todellisuus

Seitsemän kymmenestä ennustaa VR-pelien olevan erottamattomia fyysisestä todellisuudesta vuoteen 2030 mennessä.

7. Vahvistetusti totta

Puolet vastaajista sanoo, että uutispalvelut, jotka tekevät kattavaa faktojen tarkistamista tulevat olemaan suosittuja vuoteen 2030 mennessä.

8. Yksityisyyden jälkeiset kuluttajat

Puolet vastaajista on “yksityisyyden jälkeisiä kuluttajia”: he odottavat yksityisyysongelmien olevan täysin ratkaistuja, jotta he voivat turvallisesti hyötyä dataan keskittyvästä maailmasta.

9. Yhdistettyä kestävyyttä

Aistien internetiä hyödyntävät palvelut tulevat tekemään yhteiskunnasta ekologisesti kestävämmän uskoo kuusi kymmenestä.

10. Aistillisia palveluita

45 prosenttia kuluttajista odottaa digitaalisia ostoskeskuksia, joissa he voivat hyödyntää kaikkia viittä aistia ostoksia tehdessään.

Raportin näkemykset perustuvat Ericsson ConsumerLab -yksikön maailmanlaajuiseen, yli 24 vuoden tutkimustyöhön. Tutkimus hyödyntää pääasiassa dataa lokakuussa 2019 tehdystä nettikyselystä, johon vastasivat edistyneet internet-käyttäjät 15 eri kaupungista ympäri maailman. Kaupungit ovat Bangkok, Delhi, Jakarta, Johannesburg, Lontoo, Mexico City, Moskova, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Singapore, Tukholma, Sydney ja Tokio.