Uusi Ford Focus on edeltäjänsä tapaan valittavissa viisiovisena tai wagon -mallina, ja saatavissa bensiini- tai dieselmoottorilla. Lähes kaikki muu onkin sitten uutta.
Fordin uuden sukupolven täysalumiininen 2.3-litrainen EcoBoost-moottori tuottaa Focus ST -mallille kaikkien aikojen kovimmat tehot. Moottorin huiputeho on 280 hv ja vääntö 420 Nm. Bensiinimoottorinen Focus ST kiihtyy satasen vauhtiin alle 6 sekunnissa. Dieselmallin 2.0-litrainen EcoBlue tarjoaa tehoa 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm.
Saatavana on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai nopeatoiminen 7-vaihteinen automaattivaihteisto. ST:n manuaalivaihteisto tarjoaa urheilullisen ajotuntuman ja seitsemän prosenttia lyhyemmän vaihteenvalitsimen liikkeen verrattuna uuden Focuksen vakiomalliin. Lisäksi Ford Mustangissa esitelty rev matching ‑tekniikka on nyt tuotu osaksi manuaalivaihteisiin 2.3 litran EcoBoost-malleihin lisävarusteena saatavaa Performance Packia.
Elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko
Fordin ensimmäistä kertaa etuvetoisessa autossa käyttämä elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko (eLSD) parantaa EcoBoost-moottorilla varustetun version kaarreajo-ominaisuuksia ja ajovakautta entisestään. Borg Warnerin kehittämä teknologia reagoi nopeammin ja on tarkempi kuin perinteinen mekaaninen tasauspyörästön lukko. Vaihteistoon yhdistetty järjestelmä rajoittaa luistavalle pyörälle välitettävää moottorin vääntömomenttia hydraulikytkimillä ja jakaa tarvittaessa jopa 100 prosenttia vääntömomentista paremmin pitävälle pyörälle. Focus ST:n EcoBlue-malleissa on dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmä, joka parantaa pitoa ja vähentää aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa.
ST:n sähköisesti tehostettu ohjaus (EPAS) on 15 prosenttia nopeampi kuin vakiomallisessa Focuksessa, vain kaksi kierrosta ääriasennosta toiseen. Etujarrulevyjä on suurennettu mittoihin 330 mm x 27 mm, ja niitä puristavat kaksimäntäiset jarrusatulat. Takalevyjen mitat ovat nyt 302 mm x 11 mm.
Perinteinen Focus ST ‑mittaristo on saanut viimeistelyn, jossa on vaikutteita Ford GT ‑superautosta. Digitaaliset ahtopaineen, öljynpaineen ja öljynlämpömittarit näkyvät nyt Ford Performance ‑ruudussa mittariston 4,2 tuuman TFT-värinäytössä. Aina nopean liikkeellelähdön radalla takaava Launch Control kuuluu myös EcoBoost-malleihin saatavaan Performance Packiin.
Uusi Focus ST tulee myyntiin Euroopassa kesällä 2019.