Uusi Audi Q8 tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon isoa ja näyttävää katumaasturia etsivälle. Audin SUV-perheestä löytyy toki mahtavan kokoinen Q7, mutta tämä sisarmalli Q8 on selvästi urheilullisempi.

Edustusluokan katumaasturi

Mitoiltaan Audi Q8 on leveämpi, lyhyempi ja matalampi kuin Q7. Uutuus on 4,99 metriä pitkä, 2,0 metriä leveä ja 1,7 metriä korkea. Myös auton ulkoasu on paljon näyttävämpi. Autossa on selvästi enemmän yksityiskohtia kuin hillityssä Q7:ssa. Uutuuden erottaa paitsi kattolinjasta, myös Singleframe-etusäleiköstä, jonka voimakas muotoilu yhdessä isojen ilmanottoaukkojen kanssa muistuttaa lähinnä urheiluautoa. Perässä selvä tunnusmerkki ovat tyylikkäät takavalot sekä autonlevyinen takavalot yhdistävä valolista. Ovien lasit ovat karmittomat coupe-mallien tapaan. Karmittomat lasit ovat hieno yksityiskohta, mutta talvikäyttöä ajatellen ehkä hieman turha hienous käyttöautossa.

Vaikka Audi käyttääkin uutuudesta nimitystä SUV-coupe, niin todellisuudessa kattolinja muistuttaa enemmän hatchback-mallia. Tällä muotoiluratkaisulla on pari selvää etua. Ensinnäkin perinteinen pyöreä kattolinja istuisi huonosti muuten hieman kulmikkaaseen koriin. Ja toiseksi korkea kattolinja mahdollistaa erinomaiset sisätilat. Lähes kolmimetrisen akselivälin ansiosta takapenkillä on tilaa kuin edustusautossa eikä tavaratilastakaan ole tarvinnut juuri tinkiä. Tavaratilaa löytyy 605 litraa, ja takapenkin selkänojat kaadettuna jopa 1755 litraa.

Ominaisuuksia myös maastoon

Urheilullinen katumaasturi mieltyy helposti pelkäksi katuautoksi. Vaikka näyttävää Audi Q8:a ei ehkä heti ensimmäiseksi tee mieli viedä maastoon, autossa riittäisi ominaisuuksia siihenkin. Maavaraa löytyy mukavat 254 mm ja muotoilussa on otettu huomioon lyhyet etu- ja takaylitykset. Audin quattro-perinteitä noudattaen neliveto kuuluu luonnollisesti vakiovarustukseen. Neliveto on varustettu mekaanisella, itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä, jonka voimanjako normaaliajotilanteissa on takavetopainotteinen 40:60.

Autossa on vakiona sähkösäätöinen iskunvaimennus. Ilmajousitus säädettävällä maavaralla on saatavissa lisävarusteena. Ilmajousituksen avulla auton maavara voi vaihdella jopa 90 mm. Arkiajossa ilmajousituksen voi tuntea ylellisenä pehmeytenä. Lisävarusteena on saatavissa myös nelipyöräohjaus, jonka avulla ison auton ketteryys paranee selvästi. Nelipyöräohjauksen edut huomaa erityisesti parkkipaikalla, kun ratin kääntää ääriasentoon.

Dieselin voimalla

Moottorivaihtoehtoja on vain yksi eli 3.0 V6 diesel. Mallinimeä 50 TDI -kantavassa mallissa tehoa on 210 kW (286 hv) ja vääntöä 600 Nm. Moottorin parina on 8-portainen automaattivaihteisto. Audi drive select -ajotilavalinnalla voi auton ajo-ominaisuuksia muokata mieleisekseen. Dynamic-tilassa moottori reagoi kaasuun hätäisemmin ja ajamiseen saa sporttisempaa fiilistä. Parhaimmillaan iso SUV kiihtyy satasen vauhtiin 6,3 sekunnissa.

Comfort ja Effciency -ajo-ohjelmilla moottori reagoi kaasuun taloudellisuutta painottaen. Moottori ei aluksi tunnu kovin tehokkaalta, vaikka runsaan väännön ansiosta auto liikkuukin kevyesti pienillä kierroksilla. Kun kaasupoljinta erehtyy painamaan syvemmälle, paljastuu moottorin voimavarat terävämmin. Taloudellisuutta parantaa uusi kevythybridijärjestelmä. Sen myötä autossa on 48 voltin sähköjärjestelmä sekä hihnalla toimiva laturi-starttimoottori, joka jarrutuksen aikana lataa akkua jopa 12 kW:n teholla. Ajossa MHEV:n etuna on mahdollisuus rullata moottori sammutettuna.

Runsas varustus, mutta lisäherkkujakin löytyy

Auton lähtöhinta on 127 898 euroa. Kattavaan vakiovarusteluun sisältyvät mm. nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, virtuaalimittaristo, MMI Navigointi plus, Audi drive select, sähkösäätöinen iskunvaimennus, peruutuskamera ja LED-ajovalot. Vaikka perusvarustelu täyttää valtaosan tarpeet loistavasti, löytyy autoon vielä runsaasti lisävarusteita. Koeajettu yksilö oli pakattu lähes täyteen ja tarjosi lisänä vielä mm. S line -varustepaketit, HD Matrix LED -ajovalot, ilmajousitus, nelipyöräohjaus, HUD-näyttö, Bang & Olufsen -audiojärjestelmä, ovien sulkemisavustin, panoraama-lasikatto, seisontalämmitys- ja tuuletustoiminto, ja paljon muuta.

Runsaalla lisävarustelulla auton hinnan saa myös nostettua aivan toisiin lukemin. Koeajetun auton kokonaishinnaksi muodostui lähes 200 000 euroa. Kannattaa muistaa että isoa katumaasturia etsivälle on tarjolla myös Audin ensimmäinen sähköauto Audi e-tron.