Jo pelkkä auton fyysinen koko tekee vaikutuksen. Kaksi metriä leveä ja viisi metriä pitkä katumaasturi on varsin näyttävän kokoinen ilmestys. Onneksi tämän auton ulkoväriksi on sentään valittu kirkkaan valkoinen metalliväri Mineral White Metallic, joka hieman keventää uuden BMW X5 xDrive30d -mallin ilmettä.
Iso ja näyttävä
Isossa autossa riittää isoja muotoja. Valoumpiot ovat miehekkään kokoiset, pyöränkaaret suuret, ja etusäleikön munuaiset valtavat. Näköjään silmä tottuu niiden kokoon nopeasti, ja kohta ne olivat enää ”normaalin” kokoiset. Vaikka auto on iso, on se silti sporttisen näköinen. Varsinkin, jos valitsee M Sport -varustelun, jonka tunnistaa keulan isoista ilmanottoaukoista. M Sportissa etu- ja takahelma, sekä sivuhelmat ovat korinväriset, joten jos tekee mieli liikkua myös kestopäällysteen ulkopuolella, kannattaa ehkä valita Xline -varustelu.
Edeltävään malliin verrattuna uusi BMW X5 on 36 mm pidempi, 66 mm leveämpi ja 19 mm korkeampi. Akseliväli on kasvanut 42 mm ja on nyt lähes kolme metriä. Tilaa siis riittää matkustamossa. Tavaratilan koko on 645 litraa, ja takapenkin selkänojat kaadettuna koko kasvaa 1860 litraan.
Kojelaudan yleisilme näyttää tutulta BMW-kuljettajille, eivätkä uudetkaan kuljettajat joudu pitkään hallintalaitteita hämmästelemään. Kojelautaa hallitsee kaksi 12,3-tuumaista näyttöä, joista BMW Live Cockpit Professional -näyttö sisältää mittariston ja toinen näyttö toimii hallintapaneelina. Toimintoja voi ohjata ohjauspyörän painikkeilla, iDrive-ohjaimella, kosketusnäytöllä tai BMW-eleohjauksella, joka sopii ehkä paremmin vieraiden viihdyttämiseen, kun käsimerkein yrittää saada auton tottelemaan käskyjä.
Sporttinen vai ylellisen pehmeä
Autoon on aluksi valittavissa kolme kuusisylinteristä voimanlähdettä. Bensiinimoottoriksi on tarjolla xDrive40i (340 hv). Suorituskykyä kaipaaville löytyy tehokas diesel M50d (400 hv). Kolmas moottorivaihtoehto eli 3.0-litrainen diesel on ehkä se järkevin valinta uuden X5:n keulalle, ainakin ennen hybridin saapumista. Koeajetun BMW X5 xDrive30d -mallin 3.0-litrainen, 6-sylinterinen dieselmoottori tarjoaa tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntöä mukavat 620 Nm. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 6,5 sekunnissa, mikä on huikea suoritus yli kaksi tonnia painavalta autolta. Ja kyseessä on siis X5-malliston perusmalli, jos sellaista sanaa voi tästä moottorista käyttää.
Kaikkien moottoreiden parina on 8-nopeuksinen automaattivaihteisto sekä xDrive-nelivedon uusin painos. Nelivetojärjestelmä jakaa voimaa etu- ja taka-akselin välillä ajotilanteen mukaan entistäkin tarkemmin ja nopeammin. X5:ssa on vakiona säätyvä Dynamic Damper Control -iskunvaimennus. Lisävarusteena autoon on saatavissa ilmajousitus, joka tuo ajoon pehmeyttä ja mukavuutta. Ilmajousitus on ylellinen ja todella mukava lisävaruste, mutta tuntui välillä turhankin pehmeältä omaan makuun. Jos kaipaa BMW:lle tuttua sporttisempaa ajotuntumaa, voivat teräsjouset olla osuvampi valinta. Matka-ajossa ilmajousitettu X5 on kuitenkin loistava seuralainen. Matka taittuu huomaamatta ja moottoritiellä myös nopeus uhkaa kasvaa yli rajoituksen, kun iso auto liikkuu hiljaa ja pehmeästi.
Koeajetun BMW X5 xDrive30d -mallin lähtöhinta on 101 701 euroa. Koeajetussa autossa oli lisänä mm. M Sport -paketti, ilmajousitus, avaimeton lukitusjärjestelmä, Harman Kardonin audiot ja tummennetut takalasit. Lisävarusteineen auton kokonaishinta nousi n. 120 000 euroon.