Iso ja tilava BMW X5 ei ole enää BMW:n SUV-malliston kookkain, vaan sen paikan on ottanut uusi BMW X7. Vaikka X5 on mitoiltaan (pituus 4922 mm, korkeus 1745 mm) täysikokoinen katumaasturi, on BMW X7 vielä selvästi suurempi.

Tunnistettavat piirteet

BMW X7 kerää huomiota, vaikka X5 ei olisikaan vieressä vertailukohtana. Keulalla on valtavan kokoinen jäähdyttimen säleikkö eli BMW-kielellä ”munuaiset”. Valtavan etusäleikön vierellä ajovaloumpiot näyttävät melkein siroilta. Valotehoa löytyy silti runsaasti. Autossa on vakiona mukautuvat LED-ajovalot ja lisävarusteena on saatavissa BMW Laserlight -valot. Lasevalot tuovat valoa pimeyteen jopa 600 metrin kantamallaan.

Iso auto näyttää edustavalta, mutta mittoja ei ole kasvatettua vain ulkonäön vuoksi. Akseliväli on huimat 3100 mm, joten tilaa riittää niin matkustajille kuin tavaroille. Tarvittaessa kyytiin mahtuu kuljettajan lisäksi kuusi matkustajaa. Takapenkin keskimmäinen paikka on hieman kapea, joten ehkä parhaiten mitoitus sopii kuudelle. Kaikki penkit säätyvät sähköisesti (takapenkki kahdessa osassa), joten matkustamoa on helppo muokata tarpeen mukaan.

Jos matkustajia on vähemmän ja tavaroita enemmän, kaatuvat 2. ja 3. penkkkirivin takaselkänojat kätevästi vaikka tavaratilasta käsin. Yhdellä painikkeella saa tarvittaessa maksimoitua auton kuljetuskyvyn, kun jokainen selkänoja liukuu sähköisesti matalaksi. Jos kaikki seitsemän istuinta ovat varattuina, on tavaratilaa 326 litraa, mikä riittää hyvin koko perheen kauppareissuille. Viisipaikkaisena tavaratilaa löytyy jo hulppeat 722 litraa, ja parhaimmillaan tila saadaan kasvatettua jopa 2120 litraan.

Ylellisen pehmeä ja hiljainen

BMW X7 on saatavissa joko bensa- tai dieselmoottorilla. Suosituin ja järkevin moottorivalinta saattaa olla xDrive30d (265 hv ja 620 Nm). Koeajoimme bensamalliston ”pienimmän” eli xDrive40i -mallin. Sen 3.0-litrainen ahdettu bensamoottori tarjoaa 340 hv tehoa ja 450 Nm vääntöä. Vielä tehokkaampaa moottoria kaipaaville mallistosta löytyvät vielä 400-hevosvoimainen diesel M50d ja 530-hevosvoimainen bensamalli M50i. Voimaa toki hieman myös tarvitaan, sillä esimerkiksi BMW X7 xDrive40i painaa lähes 2,4 tonnia.

Se mikä yllättää ajossa, on ison auton hiljaisuus ja pehmeys. Matka-ajossa X7 vain liukuu kevyesti tietä pitkin. Pehmeyden selittää vakiovarusteluun kuuluva ilmajousitus. Ehkä vannoutuneimmat bemarikuljettajat saattavat kaivata jäykempää alustaa, mutta varsinkin matkustajat nauttivat tästä pehmeästä menosta, ja Sport-tilan valitsemalla saa iskunvaimennukseen onneksi hieman lisää jämäkkyyttä.

Ilmajousitus mahdollistaa myös maavaran säätämisen. Autoa voi korottaa jopa 40 milliä vakiokorkeutta ylemmäs. Vastaavasti lastauksen aikana autoa saa laskettua 40 mm alemmas. Maavara voi siis säätyä huimat 80 mm. Maavara säätyy myös automaattisesti valitun ajotilan perusteella. Esimerkiksi Sport-asennossa auto laskeutuu 20 mm lähemmäs tietä.

Kohtuullisen arvokas kulkine

BMW X7-malliston hinnat alkavat 129 593 eurosta (xDrive30d). Vaikka vakiovarustelu on todella kattava, löytyy lisävarustelistalta kaikkea pientä ja mukavaa autoilun arkea piristämään. Tähän koeajettuun yksilöön oli varusteita valittu runsaammin, kuten kaksivärinen BMW Individual -nahkaverhoilu, 5-alueilmastointi, seisontalämmitys/tuuletus, imuovet, integroitu aktiiviohjaus etu- ja takapyörille, 22” vanteet ja paljon muuta. Kaikkiaan lisävarustelu nosti koeajetun xDrive40i -mallin hinnan 145 000 eurosta lähes 196 000 euroon.