Citroen C5 Aircross väittää olevansa kokoluokkansa mukavin, ja ainakin koeajon perusteella tämä väite saattaa myös pitää paikkansa.
Mukavuus on huomioitu monessa yksityiskohdassa, ja ensimmäisenä sen huomaa auton istuimesta. Penkin pintakerron tuntuu niin pehmeältä, että sinne luulee hukkuvansa kokonaan. Lentohiekkaefekti loppuu kuitenkin onneksi jo muutaman sentin uppoamisen jälkeen. Penkissä on mielenkiintoinen kaksoisrakenne, jonka ansiosta se on sekä pehmeä että tukeva samaan aikaan. Poikkeuksellisen pehmeän pintakerroksen alla on jäykempi pehmuste, minkä ansiosta istuma-asento säilyy riittävän tukevana.
Mukavuuden muunneltavuus
Mukavuuden lisäksi toinen tärkeä yksityiskohta uudessa C5 Aircrossissa on muunneltavuus. Vaikka takapenkki näyttää sohvamaiselta, ja myös tuntuu siltä etupenkin tapaan, on takapenkki toteutettu itseasiassa kolmena itsenäisenä istuimena. Ja mikä hienointa, myös keskimmäiselle paikalla joutunut saa nauttia täysleveästä penkistä. Takapenkin istuimien selkänojan kulmaa ja penkin etäisyyttä voi säätää yksilöllisesti. Näin sekä istumapaikat että auton tavaratilan saa muokattua yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Tavaratilaa löytyy vakioasennossa 580 litraa. Takapenkin matkustusmukavuudesta tinkimällä tavaratilan saa kasvatettua 720 litraan, ja penkit kokonaan kaatamalla 1630 litraan.
Liikenteessä Citroen C5 Aircrossin mukavuus tulee esille auton hiljaisuutena ja pehmeytenä. Äänieristykseen on selvästi panostettu, sillä maantiellä matkustamossa on nautinnollisen hiljaista. Citroenin yksi tavaramerkeistä on pehmeä jousitus. Joskus Citroen on syyllistynyt pieniin ylilyönteihin mukavuuden maksimoinnissa. Silloin tulos ei ole ollut pelkästään nautinnollinen, vaan kyyti on saattanut muistuttaa enemmän vesisänkyä kuin autoa. Tätä ongelmaa ei uudessa C5 Aircrossissa ole. Päinvastoin. Jousitus ja varsinkin iskunvaimennus toimii loistavasti. Citroenin Progressive Hydraulic Cushions -jousitusjärjestelmä syö tien epätasaisuudet niin että kyyti on tasaista eikä auto ei jää keinumaan töyssyn jälkeen. Ohjaus on omaan makuun ehkä turhankin kevyeksi tehostettu, mutta siihen tottuu näköjään nopeasti. Ja koeajon päätteeksi vain nautti auton kevyestä pyörittelystä parkkipaikalla.
Ahdetut voimanlähteet
Saimme koeajoon malliston tehokkaimman version eli PureTech 180 -mallin, jonka 1.6-litrainen turboahdettu bensakone tuottaa tehoa 133 kW (181 hv) ja vääntöä 250 Nm. Moottorin parina on pehmeästi vaihtava 8-portainen automaatti. Vaikka arki-ajossa nauttiikin pääasiassa moottorin tarjoamasta pehmeästä alaväännöstä, niin vastaavasti PureTech 180 jaksaa liikuttaa autoa myös kohtuullisen reippaasti. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu parhaimmillaan 8,2 sekunnissa. Malliston muut vaihtoehdot ovat PureTech 130 (131 hv) bensamoottori sekä BlueHDi 130 (131 hv) ja BlueHDi 180 (178 hv) dieselit. Perusmoottoreiden parina on 6-vaihteinen manuaali. Tehokkaimmat moottorit välittävät tehot 8-portaisen automaatin kautta. Kaikki mallit ovat etuvetoisia. Loppuvuodesta on odotettavissa mallistoon uusi Citroen C5 Aircross PHEV eli ladattava pistokehybridimalli.
Helppo tykästyä
Citroen on uudistanut sekä ilmettään että ajo-ominaisuuksia hienolla tavalla. Auton tyylikäs ulkonäkö miellyttää silmää, varustelu on kattava ja ajo-ominaisuudet kunnossa. Citroen C5 Aircross täyttää varmasti kaikkien uskollisten Citroen-kuljettajien toiveet, mutta voittaa helposti myös uusia kuljettajia merkin pariin.
Citroen C5 Aircross -malliston hinnat alkavat 26 327 eurosta (PureTech 130 Live). Tämän tehokkaamman PureTech 180 -bensakoneen lähtöhinta Live-varustelulla on 32 371 euroa. Koeajettu Shine-varustelu edustaa malliston huippua 38 800 euron lähtöhinnallaan. Dieselmallien hinnat sijoittuvat 27 056 ja 40 640 euron väliin.