Virtaviivainen kori ja pyöreät muodot hieman vaikeuttavat auton koon arviointia. Varsinkin, kun auton mittasuhteet ovat todella tasapainoiset, saattaa uusi Mercedes-Benz GLE 300 d näyttää jopa kompaktilta kauempaa katsottuna. Todellisuus kuitenkin paljastuu, kun pääsee auton viereen.

Mahtavan kokoinen

Uusi GLE on nimittäin huikean kokoinen menopeli. Auto on lähes viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä. Etusäleikkö on valtava, vyötärölinja korkealla, ja renkaat, jotka näyttivät melko pieniltä, edustavat todellisuudessa kunnon maasturikokoa. Vaikka vanne on 20-tuumainen, on sen ympärillä vielä 55-sarjalainen kumi. Isolla autolla on mukava ajaa, mutta aluksi keulaa on hankala hahmottaa kuljettajan paikalta käsin. Toisaalta onko se mikään ihme, sillä auton keula on melkein pari metriä kuljettajaa edellä.

Auton ulkomitat ovat saaneet lisäsenttejä edeltäjään verrattuna, mutta eniten GLE on venynyt keskeltä. Uutuuden akseliväli on huimat 80 mm pidempi kuin edeltäjässä. Tämä näkyy selvästi matkustamossa, erityisesti takapenkillä. Takajalkatilat muistuttavat lähinnä edustusautoa. Matkustajien lisäksi myös tavaroita mahtuu kyytiin. Kontti vetää 825 litraa. Kun takapenkin selkänojat kaataa alas, on tilaa yli 2000 litraa. GLE on vakiona 5-paikkainen, mutta lisävarusteena autoon on saatavissa kaksi lisäpaikkaa tarjoava kolmas penkkirivi.

Takapenkki tuntuu niin tilavalta, että se alkaa kilpailla mukavuudessa jo etupenkin kanssa. Toisaalta edessä on nyt entistäkin väljempää, sillä tuulilasi on pystympi. Ison tuulilasin lisäksi kuljettajalle informaatiota tarjoavat kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Toinen näytöistä toimii mittaristona ja toinen tarjoaa tietoa auton toiminnoista. Vierekkäin aseteltuina näytöt valtaavat kojelaudan yläosan ja näyttävät melkein kuin yhdeltä valtavan leveältä näytöltä.

Yllättävän pätevä pikkudiesel

GLE-mallistossa on kolme dieseliä (300 d, 350 d ja 400 d) sekä kevythybriditekniikalla varustettu bensamalli 450. Koeajetussa Mercedes-Benz GLE 300 d -mallissa on hieman yllättäen 2.0-litrainen ja nelisylinterinen dieselmoottori. Se saattaa kuulostaa hieman pieneltä voimanlähteeltä, mutta koeajo tarjoaa mukavan yllätyksen. GLE 300 d:n ”pieni” voimanpesä pärjää uskomattoman hyvin. Moottori tuottaa tehoa 265 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm. Kun moottorin parina on 9-portainen automaattivaihteisto, liikkuu GLE uskomattoman kevyesti ja pehmeästi. Ainoastaan kovemmissa kiihdyksissä kaipaisi pientä kuusisylinterisen lisäpotkua. Arkiajossa, niin kaupungissa, maantiellä kuin moottoritielläkin, GLE 300 d:n voimavarat riittävät loistavasti, ja 9-portaisen vaihteiston ansiosta myös moottorin kierrokset pysyvät matalina. GLE 300 d 4Matic -mallin yhdistetty kulutus on 7,2 l/100km ja CO2-päästöt 190 g/km (WLTP).

Kaikki mallit on varustettu 4Matic-nelivetojärjstelmällä. 4-sylinterisessä 300 d -mallissa voimanjako etu- ja taka-akselin välillä on kiinteä 50:50. Muissa malleissa voimanjako akseleiden välillä säätyy portaattomasti 0-100 %. Lisävarusteena on saatavilla alennusvaihteistolla varustettu voimansiirto erityisesti off-road -ajoa varten.

Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic -mallin lähtöhinta on 94 692 euroa. Kuusisylinterisen 350 d -malli on noin 8000 euroa kalliimpi. Bensamoottorisen kevythybridin, 450 4Maticin lähtöhinta on 118 000 euroa.