Peugeot 508 on uudistunut täysin ja tarjoaa nyt todella urheilullisen vaihtoehdon perinteisiin neliovisiin kyllästyneille. Edeltäjään verrattuna auto on saanut selvästi enemmän luonnetta ja ennenkaikkea urheilullisuutta. Peugeot 508 on muuttunut edeltäjästä niin rajusti, että sen voisi sanoa siirtyneen toiseen luokkaan, vaikka kyseessä on edelleen D-segmentin edustaja. Saimme koeajoon Peugeot 508 GT -mallin, joka on sporttisen uutuuden sporttisin versio.
Voimakas ulkomuoto
Auton uusi identiteetti tulee selvästi esille ulkonäössä. Keulan ilme on virtaviivainen ja perästä auto näyttää urheiluautomaisen matalalta. Auto on myös edeltäjää matalampi. Osana auton choppausprojektia ovien lasien karmeista on luovuttu. Näin kattolinjaa on saatu pudotettua ikkunakorkeuden kärsimättä.
Karmittomat sivulasit ovat näyttävät, mutta Suomen talvikelit hieman arveluttivat käytön kannalta. Sähkölasit kun joutuvat kovalle koetukselle pakkaskeleissä. Vaikka talviaamuina jäisestä lasista kuuluikin välillä ikävä rusahdus sivuikkunan laskeutuessa alaspäin ovea avatessa, toimivat sähkölasit koeajolla uskomattoman hyvin. Ainoastaan kovimpana pakkaspäivänä lasi ei laskeutunut vaan jäi paikoilleen, kun oven avasi ensimmäistä kertaa aamulla. Sekään ei kuitenkaan estä oven käyttöä, vaan autoon pääsee sisälle siitä huolimatta.
Ulkomitoiltaan uutuus on edeltäjää kompaktimpi. Kokonaispituus on typistynyt 80 mm mutta akseliväli vain 24 mm, jotta jalkatiloista ei ole tarvinnut luopua. Auto näyttää nelioviselta, mutta on itseasiassa viisiovinen. Takaluukku aukeaa nimittäin takalasia myöten. Tavaratila on kohtuullisen matala, mutta pitkä ja leveä. Kontti on myös helposti lastattavissa ison aukon ansiosta. Tavaratilaa löytyy 487 litraa.
Nautinnollinen ajokokemus
Konehuoneeseen on aluksi tarjolla kolme voimanlähdettä; 1.6-litrainen bensaturbo (181 tai 224 hv), 1.5-litrainen diesel (130 hv) ja 2.0-litrainen diesel (163 tai 177 hv). Ainoastaan pienin diesel on saatavissa manuaalivaihteisena. Kaikkien muiden moottoreiden yhteydessä on aina 8-portainen automaattivaihteisto. Koeajettu Peugeot 508 GT PureTech 225 on malliston tehokkain versio. Auton 4-sylinterinen, 1.6-litrainen turboahdettu bensamoottori tuottaa tehoa 165 kW (224 hv) ja vääntöä 300 Nm. Pienehkö turbomoottori reagoi pirteästi kaasupolkimeen, mikä tekee ajamisesta nautinnollista. Voimaa löytyy niin mukavasti, että voisi kuvitella voimanlähteen olevan vähintään parilitrainen. Automaattivaihteisto toimii hienosti pienen bensaturbon parina, joten yhdistelmä on varsin onnistunut.
Jopa moottoria merkittävämmät vaikuttimet hyvään ajofiiliksen ovat ohjauksen ja alustan toteutus. Bensamalleissa on vakiona säädettävä aktiivijousitus. Kuljettaja voi valita joko normaalin, pehmeän tai sporttisen iskunvaimennuksen. Jäykimmän iskunvaimennuksen tarjoava sport-asetus toimii yllättävän hyvin jopa talvikelissä. Alusta ei ole liian kova, mutta tarjoaa hyvän tuntuman tiehen. Ohjaustuntuma voisi olla vielä tarkempi, mutta onneksi sitä ei ole tehostettu liikaa. Peugeot 508:n pieni ohjauspyörä tarjoaa mukavan sormituntuman autoon.
Kuljettajakeskeinen ohjaamo
Osansa ajonautintoon tuo myös kuljettajakeskeinen ohjaamo. Toteutus on kohtuullisen moderni ja selkeä. Kuljettajan käsissä on pieni ohjauspyörä, jonka yli näkyy virtuaalisella mittaristolla varustettu 12,3” teräväpiirtonäyttö. Mittaristo on selkälukuinen ja näytön tietoja/ilmettä voi muokata oman mieltymyksen mukaan. Kojelaudalla on kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan auton toimintoja. Kosketusnäyttö on perusmallissa 8” ja muissa malleissa 10-tuumainen. Tärkeimmät talviset lämmitys/puhallus toiminnot löytyvät kosketusnäppäiminä. Lisäksi näytön alla on pikanäppäimet tärkeimpiin valikoihin. Muut toiminnot löytyvät kosketusnäytön kautta.
Koeajettu GT-malli tarjoaa kattavimman varustelun. Autossa on on vakiona mm. Alcantara/nappanahkaverhoilu, Focal-audiojärjestelmä ja peruutuskamera. Tumma kattoverhoilu, alumiinipintaiset polkimet, takalasien tummenukset ja sähkötoiminen takaluukku kuuluvat varusteluun jo GT Line -mallista lähtien. Suosituimmaksi malliksi noussee todennäköisesti Allure, jonka ominaisuuksiin lukeutuvat mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, navigointi, pysäköintitutkat, LED-ajovalot, kaukovaloavustin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Mielenkiintoisina ja usein myös tarpeellisina lisävarusteina autoon on saatavissa mm. Night Vision -pimeänäköavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin sekä ajolinja-avustin, ja Full Park Assist -täysin automaattinen pysäköintiavustin. Peugeot 508 -malliston hinnat alkavat 30 540 eurosta. Koeajetun Peugeot 508 GT PureTech 225 -mallin lähtöhinta on 50 302 euroa.