Onneksi aivan kaikki autot eivät ole tehty samalla muotilla. Yksi automassasta mukavasti poikkeava ilmestys on Suzuki Jimny. Tämä pikkuinen maasturi esiteltiin alunperin jo vuonna 1970. Nyt on alkanut vasta neljäs mallisukupolvi, joten valmistusjaksot ovat olleet pitkiä. Vaikka ulkonäkö on muuttunut, on Jimny pysynyt perinteilleen uskollisena. Se on edelleen aito ja täysiverinen maasturi.
Kompakti kaupunkiin
Suzuki Jimny on mitoiltaan todella kompakti. Auto on 3,5 metriä pitkä, leveyttä löytyy hieman yli 1,6 metriä, ja korkeus on kasvanut 1,725 metriin. Uutuus on leveämpi ja korkeampi, mutta aavistuksen lyhyempi (-30 mm) kuin edeltävä malli. Auton ulkoiset yksityiskohdat ovat kuin katsauksia menneisyyteen; Etusäleikössä on edeltäjästä tuttua muotoa, keulan pyöreät ajovalot muistuttavat auton alkuperäistä ilmettä, ja idea takapuskuriin upotetuista takavaloista on lainattu toisen sukupolven Jimnystä.
Kulmikkaan ulkokuoren sisältä löytyy kohtuullisen kokoinen matkustamo, ainakin kahdelle etupenkkiläiselle. Takapenkkikin löytyy, mutta käytännössä Jimny toimii paremmin kaksipaikkaisena. Auton on kolmiovinen, joten takapenkille siirtyminen vaatii hieman ketteryyttä, ellei kulje ison takaoven kautta. Aivan kaikkeen ei 3,5-metrisessä autossa ole tilaa, joten tavaratilasta on tingitty. Takapenkin ollessa käytössä, jää matkatavaroille hieman vaatimaton 85 litran kolo. Toisaalta takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilaa löytyy jo lähes 400 litraa. Kahdestaan matkustaessa kontti riittää hyvin ja lastaamista helpottaa iso takaovi.
Aidon maasturin ominaisuudet
Tien päällä huomaa ajavansa maasturilla. Matkustamo on hieman äänekäs, jousitus kovahko ja ohjaus vaatii jatkuvasti pientä korjausliikettä. Äkkiseltään saattaa kuulostaa siltä, että Jimny olisi huono ajettava. Päinvastoin. Jimny ei ehkä pärjää mukavuudessa katumaastureille, mutta on monin verroin hauskempi ja persoonallisempi. En muista kovin montaa autoa, joita ajaessa olisi hymyilyttänyt yhtä paljon kuin pikkuisen Jimnyn ratissa.
Vaikka ohjaus ei ole tarkin mahdollinen, on Suzuki Jimny ketterän kokoinen kaupungissa. Auto on helppo laittaa parkkiin ja kulmikkaan ulkomuodon sekä suurten lasipintojen ansiosta näkyvyys on erinomainen. Jimny sopii siis kaupunkiin, mutta on oikeasti suunniteltu paljon hankalampiin paikkoihin. Autossa on erinomaisen vääntöjäykkyyden takaava tikapuurunko, jäykät akselit edessä ja takana, 210 mm maavara, erinomaiset lähestymis-, ylitys- ja jättökulmat sekä alennusvaihteisto.
Nelivetojärjestelmä mahdollistaa ajamisen kesäkeleissä pelkällä takavedolla. Neliveto voidaan kytkeä käyttöön tarvittaessa myös ajon aikana. Haastavaan maasto-ajoon löytyy lisäksi alennusvaihteistolla toteutettu hidas neliveto. Ristiriipuntatilanteissa apuun tulee luistonrajoitin, joka ilmassa olevia pyöriä jarruttamalla auttaa pitäviä pyöriä viemään autoa eteenpäin.
Klassikko modernilla varustuksella
Jimnyn voimanlähde on vapaastihengittävä, 1.5-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 75 kW (102 hv) ja vääntöä 130 Nm. Moottorin jatkoksi on valittavissa joko 4-portainen automaatti tai 5-vaihteinen manuaali. Koeajettu manuaalivaihteisto toimii hyvin moottorin parina, mutta maantiellä ja varsinkin moottoritiellä kaipaisi jo kuudetta vaihdetta.
Suzuki Jimnyn hinnat alkavat 24 990 eurosta. Kattavampi GLX-varustelu nostaa hintaa 3000 euroa ja sisältää mm. LED-ajovalot, automaattisen ilmastoinnin, audiojärjestelmän 7” kosketusnäytöllä, navigoinnin ja kevytmetallivanteet. Kaikissa malleissa on vakiona törmäyksenestoavustin, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.