Rajoja rikkovat ihmiset ja autot jättävät usein jälkensä historiaan. Yksi tällainen pari on Tim Birkin ja Blower Bentley.
Tim Birkin
Sir Henry ”Tim” Birkin oli brittiläinen aristokraatti, joka nautti vauhdista ja jännityksestä kilpa-autoilun vaarallisina vuosina 1920 ja 1930 -luvuilla. Bentleyn menestyksen vuosina hänet tunnetiin yhtenä ”Bentley Boys” -joukon jäsenenä. He olivat varakkaita aristokraatteja, jotka kilpailivat Bentleyllä ja toivat merkille mainetta.
Bentley 4 1/2 Litre -malli pärjäsi hyvin kilparadoilla 1920-luvulla. Vuosikymmenen loppupuolella auto kaipasi kuitenkin päivitystä. Jotta autolla pärjäisi edelleen, tarvittiin lisää tehoa ja vauhtia. Bentleyn tehdastalli päätti kasvattaa moottorin kokoa, jolloin tuloksena syntyi 6.5-litraisella moottorilla varustettu Bentley Speed Six. Tim Birkin suunnitteli erilaista ratkaisua, ja ehdotti ratkaisuksi 4 1/2 -mallin ahtamista. Koska Walter Bentley ei tähän suostunut, päätti Birkin rahoittaa auton itse. Kun 4.4-litraisen moottorin pariksi asennettiin mekaaninen ahdin, syntyi Blower Bentley No.1.
Blower Bentleyn tähtäimessä Le Mans
Tim Birkinin käsissä Blower Bentley oli käsittämättömän nopea. Mekaaninen ahdin nosti moottorin tehot 110 -hevosvoimasta 175 hevosvoimaan. Kilpakäytössä moottori tuotti parhaimmillaan jopa 240 hv. Auton suorituskyky herätti myös toisen ”Bentley Boys” kuljettajan, Woolf Barnaton huomion. Bentleyn jouduttua rahoitusvaikeuksiin, Barnato osti tehtaan ja päätti tukea Birkinin projektia. Hän valmistutti 50 katumallia, jotta Blower Bentley hyväksyttiin tuotantomalliksi ja auto saattoi osallistua Le Mansin 24-tunnin kilpailuun.
Vuoden 1930 Le Mansissa Tim Birkin taisteli tiukasti kärkisijasta Mercedes-kuljettaja Rudolf Caracciolan sekä toisen Blower-kuskin, Dudley Benjafieldin kanssa. Kaikki kolme kärkikuljettajaa joutuivat kuitenkin keskeyttämään ennen maalia, ja voiton vei lopulta Woolf Barnato Bentley Speed Six -mallilla. Tim Birkin oli kuljettajana nopea, mutta säälimätön autoa kohtaan. Hän tiesi vain yhden tavan ajaa, kaasu pohjassa. Bentley oli autona kestävä, mutta Blower Bentleyn moottori luovutti 20 tunnin rankan ajon jälkeen.
Blower Bentley oli tehokas, mutta painava. Auto painoi kaksi tonnia. Se on tiettävästi painavin Grand Prix -kisaan osallistunut auto. Vuoden 1930 Ranskan GP:ssä Paun radalla Tim Birkin ja Blower Bentley ajoivat toiselle sijalle, vaikka vastassa oli paljon kevyempiä Bugatti-malleja.
Blower rikkoi myös nopeusennätyksen Brooklandsin kallistetuin kaartein varustetulla radalla. 240-hevosvoimaiseksi viritetyllä moottorilla auto saavutti huippunopeudeksi 222 km/h. Legendan mukaan Birkin matkusti osan matkasta ilmassa, kun auto pomppi epätasaisella radalla kovassa vauhdissa.
