Vuoden 1989 Geneven autonäyttelyyn Mercedes toi esille todella näyttävän uutuuden. Messuvieraat pääsivät ihastelemaan kaunista uutta avomallia eli Mercedes-Benz SL R129 -korimallin roadsteria.

Uusia innovaatioita

R129 -korimallin SL oli selvästi uuden aikakauden tuote. Auto oli samaan aikaan urheilullinen ja edustava. Bruno Sacco oli suunnitellut auton virtaviivaiseksi. SL:n ilmanvastuskerroin katto ylhäällä oli 0.32 cd. Kun katon laski alas, auton sivulasit nousivat samanaikaisesti automaattisesti ylös, jolloin auton ilmanvastuskerroin oli yhä vain 0.40 cd. SL:n uusi sähköhydraulinen katto avautui ja sulkeutui 30 sekunnissa. Katon rakenne oli valmistettu alumiinista ja se painoi 35 kiloa, joka on 10 kiloa edellisen sukupolven mallia vähemmän.

Uuden SL:n yhteydessä Mercedes-Benz esitteli autoon integroidun matkustajia suojaavan turvakaaren, joka ympäriajotilanteessa lukittui automaattisesti paikoilleen vain 0,3 sekunnissa. Myös SL:n uusia selkänojan ja niskatuen yhdistäviä etuistuimia varten Mercedes-Benz haki peräti kaksikymmentä patenttia. Istuimien runko ja selkänoja valmistettiin kevyestä, mutta vahvasta magnesiumseoksesta. Turvavöissä oli jo tuolloin esikiristystoiminto ja automaattinen korkeuden säätö. SL:n etuistuimien lujuus kolaritilanteissa oli normaaliin istuimeen verrattuna moninkertainen.

…ja voimaa

Auto tuli markkinoille kolmella moottorivaihtoehdolla. Kuusisylinterinen, 3.0-litrainen moottori oli saatavilla kahtena eri versiona 300 SL (140 kW / 190 hv) ja 300 SL-24 (170 kW / 231 hv). Kolmantena vaihtoehtona oli 5.0-litraisella V8-moottorilla varustettu 500 SL (240 kW / 326 hv). V12-huippumallin kehitystyö oli saanut hyväksynnän jo vuonna 1986, ja 600 SL liittyi mallistoon 1992. 6.0-litrainen V12 tuotti tehoa 290 kW (394 hv). Moottori oli tehokkain voimanlähde mitä Mercedes-Benzin henkilöautoissa oli nähty.

Vuonna 1993 mallimerkinnät muuttuivat muotoon SL 300, SL 500 ja SL 600. Samana vuonna nähtiin ensimmäinen AMG:n virittelemä malli, eli SL 60 AMG, jonka V8 tarjosi 280 kW (381 hv). Tehokkain AMG-painos oli vuoden 1999 Mercedes-Benz SL 73 AMG, jonka iso V12 tuotti 386 kW (525 hv) huipputehon.

Auto sai päivityksen vuonna 1995. Uudemman version tuntomerkkejä olivat uusi etusäleikkö, valkoiset vilkut, uudet takavalot ja kylkilista. Autossa esiteltiin myös Xenon-valot sekä ESP-ajonvakautusjärjestelmä. Vuonna 1998 ulkonäkö sai jälleen pientä päivitystä. Ulkopuolelta auton saattoi tunnistaa uusista kevytmetallivanteista, korinvärisistä ovenkahvoista, uusista sivupeileistä ja pakoputkenpäästä, joka oli nyt nähtävissä takahelman alta. Teknisiä uudistuksia olivat uudet V6 -moottorit SL 280 (150 kW / 204 hv) ja SL 300 (170 kW / 231 hv) sekä V8 SL 500 (225 kW / 306 hv).

Kysyntä ylitti odotukset

Alkuperäisen suunnitelman mukaan SL-mallia oli tarkoitus valmistaa 20 000 auton erä. Markkina-arviot menivät kuitenkin pahasti pieleen. Autoja ei riittänyt läheskään kaikille halukkaille, ja osa asiakkaista joutui odottamaan omaa autoaan jopa useita vuosia. Valmistusmäärää kasvatettiin ja pelkästään vuoden 1991 aikana valmistui yli 25 000 autoa. Päämarkkinat olivat Yhdysvalloissa, jonne vietiin 34,7 % tuotannosta. Toiseksi tärkein markkina-alue oli Saksa (30,4 %). Kahden ensimmäisen valmistusvuoden tuotannosta Veho sai varattua Suomeen yhteensä kymmenen auton kiintiön, joka myytiin nopeasti loppuun SL 500 -mallin lähes miljoonan markan hintalapusta huolimatta.

Mercedes-Benz SL R129 -mallisarjan suosituin malliversio oli SL 500, jota valmistettiin kaikkiaan 79 827 kpl. Harvinaisimmaksi malliksi jäi vuonna 1997 V6-moottorilla (152 kW / 204 hv) esitelty SL 280, joita rullasi tuotantolinjalta ulos vain 1 704 yksilöä. Erikoismalleja ja AMG-versioita valmistui vielä pienemmät erät.

Heinäkuuhun 2001 mennessä Mercedes-Benz oli Bremenin tuotantolaitoksella valmistanut 13 vuoden aikana suunnitellun 20 000 auton sijasta peräti 204 940 SL-roadsteria. Edeltäjää R 107 -mallisarjaa valmistettiin hieman enemmän, 237 287 yksilöä, mutta kyseiseen määrään tarvittiin 18 tuotantovuotta.

Mercedes-Benz 300 SL (R129) 1989-1995
Mercedes-Benz 300 SL (R129) 1989-1995
Mercedes-Benz 300 SL (R129) 1989-1995