Mercedes-AMG:n kompaktiluokka täydentyy neljällä uudella tehomallilla, kun A 45 sekä CLA 45, ja näiden vielä tehokkaammat S -versiot tulevat myyntiin. Myöhemmin mallistoon saapuvat myös CLA Shooting Brake 45 -malliversiot.

A 45 ja CLA 45 mallien voimanlähteenä on täysin uusi kaksilitrainen bensaturbo. Moottori on käännetty 180 astetta verrattuna A- ja CLA 35-malleihin. Tätä kautta pakosarja ja turboahdin sijaitsevat moottorin takapuolella tarjoten mahdollisuuden rakentaa vapaammin virtaava pakoputkisto. Vastaavasti imusarja on sijoitettu suoraan jäähdyttimen taakse. Ahtimessa käytetään AMG V8-moottoreissa hyväksi havaittua turboahtimen akselin rullalaakerointia. Suurin käytettävä ahtopaine 45- moottorissa on 1,9 bar (ylipaine) ja 45 S- moottorissa 2,1 bar.

Ahtoilman jäähdytys on toteutettu vesi-välijäähdyttimen avulla. Se pitää moottorin syötettävän ilmamassan lämpötilan enintään 25 astetta ulkoilman lämpötilaa korkeampana. Ahtimen pakopesä on vuorattu F1-moottoreissa käytetyllä eristeellä. Moottorin jäähdytys on toteutettu kahden rinnakkaisen järjestelmän avulla. Sylinterinkantta ja turboahdinta jäähdytetään tavanomaisen mekaanisen vesipumpun avulla. Sylinterilohkoa puolestaan viilennetään sähköisen suurtehovesipumpun avulla.

Maailman tehokkain 4-sylinterinen tuotantomoottori

A 45 ja CLA 45 -malleissa moottori tuottaa tehoa 285 kW (387 hv) ja vääntä 480 Nm. S-malleissa moottorin tehot on nostettu lukemaan 310 kW (421 hv) ja 500 Nm. S-mallien moottori on litrateholtaan maailman tehokkain nelisylinterinen tuotantomoottori. A 45 kiihtyy satasen vauhtiin 4,0 sekunnissa ja CLA 45 S 4,1 sekunnissa. S-mallit ovat vielä sekunnin kymmenyksen hätäisempiä. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. S-mallilla voi tavoitella 270 km/h lukemia, jos autolla pääsee ajamaan ilman rajoituksia.

Moottoreiden parina on uusi AMG SPEEDSHIFT DCT 8G -kaksoiskytkinvaihteisto. Vakiovarusteinen RACE START -toiminto mahdollistaa mahdollisimman nopeam lähdön viivalta. RACE-toimintamuodossa on myös käytössä hetkellinen sytytyksen katkaisu ylöspäin vaihdettaessa ja automaattinen välikaasu alaspäin vaihdettaessa. Näin kuljettaja pääsee nauttimaan myös urheilullisista pakoäänistä.

Mukautuva neliveto AMG Performance 4MATIC mahdollistaa tehojen hyödyntämisen tehokkaasti ja turvallisesti. Moottorin voiman jakautumisen etu- ja takapyörille toteuttavat kaksi takavetopyörästöön sijoitettua sähkömekaanisesti toimivaa lamellikytkintä. Uusissa 45-malleissa ei siis ole kulmavaihteen yhteydessä voimanjakoa säätelevää levykytkintä edellisen mallin mukaan, vaan myös akseleiden välinen voimanjako hoidetaan takatasauspyörästöön sijoitettujen kahden levykytkimen avulla.