Suorituskykyiset Skoda-mallit tunnistaa RS (rally sport) -kirjainyhdistelmästä. RS-logossa esiintyy myös V-kirjain merkitsemässä Victory (voitto) -sanaa. V-kirjain ei ole vain Skoda-fiilistelyä, vaan sille löytyvät perusteet merkin moottoriurheiluhistoriasta.

Skoda 110 R Coupe (1970-1980)

Tarina pitää aloittaa Skoda 110 R Coupe -tuotantomallista. Se ei saanut RS-tunnusta, mutta olisi voinut hyvin kantaa sitä, sillä 110 R toimi lähtökohtana Skodan RS-kilpa-autoille ja oli eräänlainen esikuva myös RS-katumalleille. Virtaviivainen, kaksiovinen Skoda 110 R Coupe tuli tuotantoon vuonna 1970 ja esitteli Skodan urheilullisempaa puolta. Autossa oli 1.1-litrainen moottori, jonka huipputeho oli 45,6 kW (62 hv). Takavetoisen auton huippunopeus oli 140 km/h. Auto oli suosittu ja sitä valmistui 10 vuoden aikana lähes 57 000 kappaletta.

Skoda 200 RS (1974)

Ensimmäisen kerran RS-tunnus nähtiin Skoda 200 RS -konseptiauton yhteydessä. Skoda RS 200 oli kilpakäyttöön muokattu malli, joka perustui Skoda 110 R -katuautoon. Auton katto oli madallettu, puskurit poistettu ja raideväliä oli kasvatettu. Kompakti, 4-metrinen kilpa-auto painoi vain 800 kiloa. Moottoriksi oli vaihdettu tehokas 2.0-litrainen voimanlähde, joka tuotti 120 kW (163 hv). Moottorin jatkona oli Porschen valmistama vaihdelaatikko. Auton huippunopeus oli 210 km/h. Vaikka teknisten tietojen valossa auton suorituskyky näytti lupaavalta, ei se saavuttanut toivottua menestystä kilparadoilta, minkä johdosta autoja valmistettiin vain 3 kappaletta, joista yksi oli 1.8-litraisella moottorilla varustettu 180 RS

Skoda 130 RS (1975-1980)

Jos Skoda 200 RS oli pienoinen pettymys, niin Skoda 130 RS osoittautui sensijaan menestykseksi. Se pohjautui myös 110 R -katumalliin, ja muistutti ulkoisesti lähemmin tuotantomallia. Autossa oli 1.3-litrainen moottori, joka tuotti tehoa noin 103 kW (140 hv). Koska auto painoi vain 720 kiloa, oli suorituskyky varsin hyvä. Huippunopeus oli 220 km/h. Kompakti kilpa-auto sai kehuja myös hyvästä ajettavuudesta.

Skoda 130 RS menestyi niin rata- kuin rallikilpailuissa. Vuoden 1977 Monte Carlo -rallissa Skoda 130 RS otti oman luokkansa kaksi ensimäistä sijaa.