Porsche 911 on yksi tunnetuimmista autojen nimistä. 911 esiteltiin jo vuonna 1963, joten nimi, tai tässä tapauksessa numero, on tullut tutuksi. Mutta tiedätkö mistä auton nimi juontuu, tai että alunperin auton piti saada toinen numero peräänsä.
Porsche 356
Jotta pääsemme nimen ja numeroinnin alkujuurille, siirrytään vuoteen 1931 asti, jolloin Ferdinand Porsche oli käynnistämässä Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH:n toimintaa. Ferdinandin yritys sai erilaisia suunnittelutehtäviä ja toimeksiantoja, joista jokainen sai oman työnumeron. Esimerkiksi Wanderer -merkille suunniteltu henkilöauto oli numero 7, Auto Unionin Grand Prix -hopeanuoli oli numero 22, ja Volkswagen kupla sai numeron 60.
Kesäkuun 8. päivä vuonna 1948 oli poikkeuksellinen yrityksen historiassa. Tuolloin valmistui ensimmäinen yrityksen nimeä kantanut automalli, projekti numero 356. Auto sai nimensä työnumeron mukaan, joten sen viralliseksi nimeksi muodostui Porsche 356. Autoa päivitettiin vuosien mittaan, jolloin päivitetyt versiot tunnisti kirjaimista A, B ja C.
901 vai 911 ?
Oman automallin kehittämisen lisäksi Porschen insinööreillä riitti töitä. He testasivat moottoreita muille valmistajille, suunnittelivat voimaloiden turbiineja, kehittivät kilpa-autoja. Suunnittelutehtävien työnumerot kasvoivat sen mukaisesti. Porsche hyödynsi hyväksi todettua tapaa ja nimesi myäs seuraavan oman mallinsa työnumeron mukaan. Projekti numero 550 eli Porsche 550 Spyder esiteltiin vuonna 1953.
Myös 356 -malli kaipasi seuraajaa. Koska Porschen tulevaisuuden tähtäimessä oli läheinen yhteistyö Volkswagenin kanssa, haluttiin uuden mallin numeroinnin olevan yhteensopiva VW:n kanssa. 900-alkuisia numeroita ei oltu vielä otettu käyttöön Volkswagenilla, joten uuden 6-sylinterisen mallin nimeksi päätettiin ottaa 901. 4-sylinterinen versio saisi nimen 902. Ilmeni kuitenkin erikoinen ongelma. Peugeot huomatti, että he olivat käyttäneet autoissaan kolminumeroista, 0-numeron sisältävää nimeämistapaa jo vuodesta 1929 lähtien. Ainakin Ranskassa Peugeot katsoi siis omaavansa oikeudet 901 ja 902 -nimiin.
Porsche ei jäänyt kinastelemaan nimestä vaan teki nopeasti omat ratkaisunsa. Frankfurtin automessuilla uutuus esiteltiin 901 -nimisenä, mutta seuraavana vuonna tullessaan markkinoille oli nimeksi vaihtunut 911. Vuonna 1964 kukaan ei uskonut miten legendaariseksi tuo auton nimi lopulta muodostuisi.
Porschen mallisto laajenee
911 ei jäänyt Porschen ainoaksi malliksi. Mallistoon ilmestyi ensin 914, sittemmin myös 924, 928 ja 944. Nämä kaikki mallit saivat nimensä työnumeroiden perusteella. Tuotantomallien lisäksi Porschella suunniteltiin myös kilpa-autoja, kuten Le Mans voittaja 917.
Automäärän lisääntyessä piti 900-alkuisten numeroiden kanssa käyttää jo hieman luovuutta. Esimerkiksi 911 -mallin alkuvuosien päivitykset erosivat toisistaan kirjaimin. Vuoden 1968 malli oli A-sarja, 1969 B-sarja. Vuonna 1973 esiteltiin uudistunut 911, joka tunnettiin nimellä G-sarja. Vuonna 1989 saapui uusi 911, joka tunnettiin myös nimellä 964. Sitä seuranneet 911-mallisukupolvet saivat sisäiset numeroinnit 993, 996, 997, 991 ja viimeisimpänä 992. Näiden numeroiden perusteella harrastajat tietävät heti mistä ikäpolvesta on kyse.
Vaikka numeroinnit eivät enää perustuneet tehtaan työnumeroihin, on 900-numeroperinne haluttu säilyttää myös muiden mallien kohdalla. Esimerkiksi Carrera GT -superurheiluauto oli 980, ensimmäinen Porsche Boxster 968 ja Porsche Cayenne 955.