Euroopassa Toyota tunnetaan luotettavien käyttöautojen valmistajana. Jos haluaa luksusluokan Toyota, on valintana Lexys. Japanissa Toyota-brändi tunnetaan myös ylellisistä luksusmalleista, joista edustavin on Toyota Century.

Toyota Century – yksilöllinen taideteos

Toyota Century on iso ja näyttävä, mutta sen erikoisin piirre on valmistustapa. Century -tehtaalla ei ole tuotantolinjoja tai pitkiä rivejä autoja odottamassa asennusta. Century valmistetaan yksittäin käsityönä, ja jokaiseen työvaiheeseen keskitytään kuin taideteoksen luomiseen.

Esimerkiksi auton kylkipokkauksen kulma perustuu vanhaan japanilaiseen ”kichomen” tapaan jakaa huoneet osiin välttäen suorakulmia. Osien istuvuus pitää olla täydellinen. Pienimmätkin virheet korjataan. Vasta sen jälkeen metallipinnat hiotaan tasaiseksi yhtenäiseksi pinnaksi. Hiomisprosessi on niin tarkka, että jopa työntekijän hengitysrytmi voi vaikuttaa lopputulokseen.

Autoon on valittavissa neljä ulkoväriä, mutta Centuryn tunnusomaisin väri on luonnollisesti musta. Auton ”eternal black” -erikoisväri tunnetaan tehtaalla nimellä Kamui. Syvä musta väri luodaan erikoisen prosessin avulla. Kun tavallisen auton maalipinnassa on yleensä neljä kerrosta, on Centuryn pinnassa kerroksia seitsemän, mukaanlukien kirkaslakka, jossa on mukana mustan pigmenttiä luomaan syvänmusta viimeistely. Toinen maalauksen erikoispiirre on hiontaprosessi. Auton maalipinnasta hiotaan mikroskooppiset virheet juoksevan veden avulla jokaisen maalikerroksen jälkeen, yhteensä kolme kertaa. Näin saavutetaan täydellisen sileä maalipinta.

Samaa tarkkuutta noudatetaan myös sisustuksen asennuksessa. Esimerkiksi etupenkkien välissä oleva keskikonsoli asennetaan täydellisesti penkkien väliin. Tässä työssä ei käytetä apuna mittausta, vaan asentajan aisteja ja kokemusta, joka tunnetaan Toyotalla nimellä ”kan-kotsu”. Century-tehtaalla arvostetaan kokemusta ja taitoa. Century ei ole vain mekaaninen tuote, vaan enemmänkin osoitus käsityötaidosta. Työntekijät ovat myös ylpeitä työstään ja perinteistä. Vaikka jokainen tuote valmistetaan tarkan kaavan mukaan, on jokainen Century silti yksilöllinen tuote.

Pitkät mallisukupolvet

Toyota Century esiteltiin vuonna 1967. Auto oli muodoltaan varsin ajaton. 3.0-litraisella V8-moottorilla varustettua mallia valmistettiin huimat 30 vuotta, vuoteen 1997 asti. Toinen sukupolvi oli tuotannossa hieman lyhyemmän aikaa, vain 20 vuotta. Autossa oli 5.0-litrainen V12-moottori, joka oli ensimmäinen V12-moottori japanilaisessa henkilöautomallissa.

Centuryn 50-vuotisjuhlien kunniaksi kolmas sukupolvi vuonna 2018. Uusimman Toyota Centuryn voimanlähteenä on 5.0-litrainen, hybritekniikalla varustettu V8-moottori.