Porsche 911 on kulkenut pitkän matkan vuoden 1963 ensiesittelystä kohti nykyistä malliversiota. Vaikka auton perusilme on edelleen tuttu, on auto muuttunut merkittävästi vuosien varrella. Porschen legendaarisimman urheiluauton nimi on aina ollut 911, mutta fanien parissa eri korimallit tunnistetaan parhaiten tehtaan sisäisten numerokoodien avulla.

11963 – Se alkuperäinen Porsche 911

Porsche 911 esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1963. Messuilla auton nimi oli vielä 901, mutta Peugeotin huomautettua ”varanneensa” autoilleen X0X -nimeämistavan, Porsche muutti suosiolla uutuuden nimeksi 911.

Vanhan 356 -mallin korvannut uusi Porsche 911 tarjosi loistavan suorituskyvyn. Auton 2.0-litrainen, 6-sylinterinen, ilmajäähdytteinen moottori tuotti tehoa 130 hevosvoimaa ja mahdollisti 210 km/h huippunopeuden. Myynti alkoi vuonna 1964, minkä jälkeen mallisto kasvoi nopealla tahdilla.

1965 esiteltiin 4-sylinterinen Porsche 912. Seuraavana vuonna saapuivat 911 Targa sekä 160-hevosvoimainen 911 S, jossa oli ensimmäisenä vakiona Fuchsin valmistamat takovanteet. Vuonna 1967 tuli saataville myös 4-portainen, puoliautomaattinen Sportomatic-vaihteisto. Vuonna 1969 moottorin iskutilavuus kasvoin 2.2-litraiseksi ja vuonna 1971 2.4-litraiseksi. Malliston parhaimman suorituskyvyn tarjosi vuoden 1972 Porsche 911 Carrera RS 2.7. Auto painoi alle 1000 kg, mutta moottori tuotti 210 hevosvoimaa. Auton tunnusomainen ”ducktail” oli maailman ensimmäinen takaspoileri tuotantoautossa.

Ensimmäisen sukupolven 911 -malleja valmistui yhteensä 81 100 kappaletta.

Takaisin