Porsche 911 on kulkenut pitkän matkan vuoden 1963 ensiesittelystä kohti nykyistä malliversiota. Vaikka auton perusilme on edelleen tuttu, on auto muuttunut merkittävästi vuosien varrella. Porschen legendaarisimman urheiluauton nimi on aina ollut 911, mutta fanien parissa eri korimallit tunnistetaan parhaiten tehtaan sisäisten numerokoodien avulla.

1963 – Se alkuperäinen Porsche 911

Porsche 911 esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1963. Messuilla auton nimi oli vielä 901, mutta Peugeotin huomautettua ”varanneensa” autoilleen X0X -nimeämistavan, Porsche muutti suosiolla uutuuden nimeksi 911.

Vanhan 356 -mallin korvannut uusi Porsche 911 tarjosi loistavan suorituskyvyn. Auton 2.0-litrainen, 6-sylinterinen, ilmajäähdytteinen moottori tuotti tehoa 130 hevosvoimaa ja mahdollisti 210 km/h huippunopeuden. Myynti alkoi vuonna 1964, minkä jälkeen mallisto kasvoi nopealla tahdilla.

1965 esiteltiin 4-sylinterinen Porsche 912. Seuraavana vuonna saapuivat 911 Targa sekä 160-hevosvoimainen 911 S, jossa oli ensimmäisenä vakiona Fuchsin valmistamat takovanteet. Vuonna 1967 tuli saataville myös 4-portainen, puoliautomaattinen Sportomatic-vaihteisto. Vuonna 1969 moottorin iskutilavuus kasvoin 2.2-litraiseksi ja vuonna 1971 2.4-litraiseksi. Malliston parhaimman suorituskyvyn tarjosi vuoden 1972 Porsche 911 Carrera RS 2.7. Auto painoi alle 1000 kg, mutta moottori tuotti 210 hevosvoimaa. Auton tunnusomainen ”ducktail” oli maailman ensimmäinen takaspoileri tuotantoautossa.

Ensimmäisen sukupolven 911 -malleja valmistui yhteensä 81 100 kappaletta.

1973 – G-sarjassa esiteltiin ensimmäinen Turbo-malli sekä Cabriolet

Kymmenen vuotta ensiesiintymisensä jälkeen 911 uudistui täysin. Autoon oli toki tehty uudistuksia jo aikaisemmin. Tehtaan sisällä nämä päivitykset merkittiin kirjaimin: Vuoden 1968 vuosimalli oli A, 1969 oli B, ja niin eteenpäin. Vuoden 1973 päivitys oli kirjaimeltaan G, joka jäi lopulta elämään toisen sukupolven epävirallisena tunnuksena.

G-sarjassa panostettiin entistä enemmän turvallisuuteen. Autossa esiteltiin uudet paljemalliset puskurit, joiden avulla se läpäisi Yhdysvaltain kolaritestit. Vakiovarusteluun kuuluivat myös 3-pistevyöt ja penkkeihin integroidut niskanojat. Vaikka turvallisuus on tärkää, niin eniten ostajia kiinnosti vauhti. Sitä tarjosi vuonna 1974 esitelty ensimmäinen 911 Turbo. Auton valtava takaspoileri tarjosi näyttävyyttä, ja 3-litrainen 260-hevosvoimainen moottori suorituskykyä. Vuonna 1977 Turbo-mallin moottorin iskutilavuus kasvoi 3.3-litraiseksi ja samalla huipputeho 300 hevosvoimaan. G-sarjan Turbo tunnettiin myös nimellä Porsche 930.

G-sarjassa esiteltiin myös avomalli 911 Cabriolet (1982) sekä 911 Carrera Speedster (1989). G-sarja säilyi tuotannossa vuoteen 1989 asti, ja on siten pisimpään valmistettu 911.

G-sarjan malleja valmistui kaikkiaan 198 414 kappaletta.

1988 – Porsche 964 esittelee nelivedon

Automaailma pelkäsi jo 911-tarinan päättyvän, sillä G-mallia oli valmistettu huimat 15 vuotta. Porsche kuitenkin yllätti yleisön iloisesti esittelemällä uuden 964-korimallin. Auto oli uudistunut lähes täysin. 85-prosenttia komponenteista oli uusia. Huomattavimmat ulkoiset yksityiskohdat olivat polyuretaanista valmistetut puskurit sekä automaattisesti nousevat takaspoileri.

Auto tuotiin markkinoille 911 Carrera 4 -mallina. 3.6-litrainen moottori tuotti 250 hevosvoimaa, joka tarjoiltiin nelivedon välityksellä. Takavetoinen sisarmalli tuli myyntiin puoli vuotta myöhemmin. Huomio keskittyi entistä enemmän ajamisen mukavuuteen. Ominaisuuksiin lukeutuivat ABS-jarrut, turvatyynyt, Tiptronic-automaattivaihteisto ja ohjaustehostus.

Carrera Coupe, Cabriolet ja Targa -mallien lisäksi mallistoon lukeutuivat 1990 esitelty 964 Turbo, jonka 3.3-litrainen päivitettiin vuonna 1992 3.6-litraiseen, 360-hevosvoimaiseen voimanlähteeseen.

964-malleja valmistui kaikkiaan 74 008 kappaletta.

1993 – Porsche 993:n huippumallissa tuplaturbo

Vuonna 1993 esitelty, neljännen sukupolven 911 tunnettiin koodilla 993. Se on edelleen yksi upeimmista 911 -malleista, ja monelle fanille rakkain malli ilmajäähdytteisen moottorinsa ansiosta.

Auton ulkonäkö oli entistäkin urheilullisenpi. Huomio kohdistui keulaan, joka oli selvästi matalampi kuin aikaisemmissa malleissa. Urheilullisen ulkonäön lisäksi auto sai kehuja ajettavuudestaan. Alumiinisen korin ansiosta auto oli todella ketterä. Se sai kehuja myös luotettavuuden ja kestävyyden ansiosta.

Vuonna 1995 esitellyssä Turbo -mallissa oli ensimmäistä kertaa kaksi ahdinta. Vielä vauhdikkaampaa kyytiä kaipaaville oli tarjolla 911 GT2. Targa-mallissa esiteltiin lasikatto, joka liukui sähköisesti takalasin alle piiloon.

993-korimallia valmistettiin vuosina 1993-1998 yhteensä 67535 kappaletta.

1997 – Porsche 996 oli ensimmäinen vesijäähdytteinen 911

996-sukupolvi jatkoi 911-mallin perinteitä, mutta oli täysin uusi auto. Ulkomuodossa oli tuttua, mutta myös uutta. Tunnistettavin yksityiskohta olivat ajovalot, joiden yhteyteen oli integroitu suuntavilkut. Ulkomuoto oli virtaviivainen, mistä kertoo ilmanvastuskerroin (cd-arvo) 0,30. Matkustamon suunnittelussa korostui ajamisen mukavuus, tietenkään urheilullisuutta unohtamatta.

Uuteen 911-malliin ei kuitenkaan suhtauduttu täysin varauksetta. Sammakkomaisen ilmeen lisäksi Porsche-faneja kummastutti aluksi moottoritekniikka. Vanhasta ilmajäähdytteisestä tekniikasta oli luovuttu, ja moottori oli nyt vesijäähdytteinen. Uusi moottori tarjosi merkittäviä etuja. Neliventtiilitekniikan ansiosta 911 Carrera -mallin 3.4-litrainen moottori tuotti 300 hevosvoimaa, ja oli myös hiljaisempi, taloudellisempi sekä tuotti pienemmät päästöt.

Porsche 996 -mallisarjasta syntyi runsaasti erilaisia variaatioita. Vuonna 1993 malliston terävin kärki oli 911 GT3. Syksyllä 2000 ilmestyi vielä ärhäkämpi tapaus. 911 GT2 oli ensimmäinen auto, jossa oli vakiona keraamiset jarrut.

996-mallisarjaa valmistui 1997-2005 vuosien aikana yhteensä 179 163 kappaletta.

2004 – Porsche 997 tarjosi entistä enemmän vaihtoehtoja

Kesällä 2004 saapui uusi 911, joka tehtaalla tunnettiin numerolla 997. Ulkonäössä palattiin vanhaan tuttuun, sillä autossa oli perinteisemmät ovaalit ajovalot. Auto lansaarettiin kahtena versiona. 911 Carrera -mallin 3.6-litrainen moottori tarjosi 325 hevosvoimaa. Tehokkaampi versio oli 911 Carrera S, jonka 3.8-litraisen huipputeho oli 355 hv. Auton alusta oli uudistettu ja Porschen aktiivinen iskunvaimennusjärjestelmä (PASM) kuului nyt vakiovarusteluun. Syksyllä 2008 Porsche päivittyi entistä taloudellisemmaksi kaksoiskytkivaihteiston sekä polttoaineen suorasuihkutuksen ansiosta.

997 tarjosi ennennäkemättömän laajan kattauksen erilaisia versioita. Carrera, Carrera S, Targa, Cabriolet, taka- tai neliveto, Turbo, GTS ja GT-mallit. Yhteensä autosta löytyi kokonaiset 24 erilaista versiota.

997-mallisarjaa valmistui 215 092 kappaletta.

2011 – Valtavan tekninen harppaus 991 -korimallin myötä

Auton seitsemäs sukupolvi, joka tunnettiin tehtaalla nimellä 991, otti suurimman teknisen harppauksen automallin historiassa. Se oli entistäkin urheilullisempi ja mukavampi. Uutuus sai kehuja myös ulkonäöstään. Se oli helposti tunnistettavissa mutta näytti täysin uudelta ja virtaviivaiselta. Terästä ja alumiinia hyödyntävä hybridirakenne auttoi pudottamaan painoa. Carrera -mallissa moottori oli kutistettu 3.4-litraiseksi, mutta tehoa oli silti enemmän kuin edeltäjässä. Pienempi moottori ja painonpudotus paransivat auton taloudellisuutta.

Teknisiin uudistuksiin lukeutuivat Porsche Dynamic Chassis Control -alusta sekä 7-pykäläinen manuaalivaihteisto. 2015 esiteltiin uusi turboahdettu 3.0-litrainen moottori. Carrera -mallissa moottori tuotti 370 hv ja Carrera S -mallissa 420 hv. Tehoja tuli 20 hv lisää, mutta kulutus putosi yli 10 prosenttia.

Vuonna 2013 esiteltiin uusi 911 Targa -malli, jonka yksityiskohdat muistuttivat alkuperäistä Targaa. Autossa oli huomiotaherättävän leveä palkki B-pilarin paikalla, ”wraparound” takalasi ilman C-pilari ja avautua katto-osa. Mutta toisin kuin alkuperäisessä, uutuuden kattopala avautui täysin sähköisesti ja liukui takapenkkien taakse säilöön.

Vuonna 2019 Porsche 991 -korimallin viimeisena yksilönä valmistui 911 Speedster. Se oli sarjan 233 540 auto.

2019 – Porsche 992

Porsche 911 -mallin tarinaa jatkaa uusi 992 -korimalli.