Mercedes-Benzin suurin ja ylellisin SUV-luokan auto, Mercedes-Benz GLS on kuin maastokelpoinen edustusauto. Se tarjoaa näyttävyyttä, tilaa ja mukavuutta, niin maantiellä kuin maastossakin. Uuden GLS-mallin pituus on 5207 mm ja leveys 1956 mm. Kasvua edeltäjämalliin verrattuna on tullut etenkin akselivälissä, joka on kasvanut 60 mm mittaan 3135 mm. Isossa autossa myös vannekoko on sen mukainen. Autoon on valittavissa jopa 23 -tuumaiset vanteet.
Euroopassa auto tulee myyntiin kahdella dieselmoottorilla: GLS 350 d 4Matic (286 hv / 600 Nm) ja GLS 400 d 4Matic (330 hv / 700 Nm). Autossa on aina 9-portainen automaattivaihteisto ja neliveto. Jakovaihteisto on varustettu elektronisesti ohjatulla lamellikytkimellä, jonka avulla moottorin voima jaetaan akseleille täysin mukautuvasti välillä 0-100 prosenttia. Lisävarusteena on saatavana erityisesti maastoajoon kehitetty jakovaihteisto, jossa on täysin mukautuvalla voimanjaolla varustetun säädellyn lamellikytkimen ohella alennusvaihde maastoajoon.
Maailman älykkäin pro-aktiivinen jousitus
Lisää ajomukavuutta tarjoaa uusittu pro-aktiivinen E-Active Body Control (E-ABC) -alusta, jonka yhteydessä on Airmatic-ilmajousitus. E-ABC on markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti auton kunkin kulman korkeus huomioiden. Järjestelmällä pystytään vaikuttamaan kallisteluliikkeiden ohella myös nyökkäily- ja nousuliikkeitä vastaan.
Aktiivinen alusta tarjoaa tukea erittäin laajalle sektorille erilaisia ajokäytöksiä, jotka ovat valittavissa ajo-ohjelman kautta. Täysin uusia toimintoja ovat:
Irtiajotila
Jos GLS:llä on juututtu kiinni esimerkiksi lumeen, tämä vain Offroad-ajo-ohjelmalla käytettävissä oleva toiminto pystyy useissa tapauksissa auttamaan auton saamisessa taas liikkeelle. Tässä yhteydessä auton korkeutta nostetaan ja lasketaan usean kerran automaattisesti, jolloin pyörien maanpintaan kohdistama paine vuoroin kasvaa ja heikkenee pitoa parantaen: näin auto heijautuu irti.
Yksittäispyöräohjaus
Offroad-ajo-ohjelman valinnan jälkeen auton jousitustasoa voidaan säätää kullakin pyörällä erikseen medianäytön kautta. Siten auton asentoa maastossa pystytään parantamaan, esimerkiksi jos yksi pyörä on ojassa tai jos yksi pyörä on joustanut täysin sisään.
Kaarrekallistustoiminto
Curve-ajotilassa GLS kallistuu moottoripyörän tavoin aktiivisesti kolmessa eri portaassa jopa 3° kaarteen puoleen. Tämä pienentää matkustajiin kohdistuvia poikittaisvoimia. Kaarteet sujuvat tällöin aiempaa miellyttävämmin, etenkin etumatkustajan ja takamatkustajien kannalta.
Road Surface Scan
Jos GLS:ssä on varusteena stereomonitoimikamera, tämä kuvaa jatkuvasti auton edessä olevaa tienpintaa. Joustintukia ohjataan samalla siten, että korin liikkeet monttujen yli ajettaessa vähenevät selvästi. Alusta reagoi epätasaisuuksiin jo ennen kuin auto edes ajaa niiden yli.
Autonpesutoiminto
GLS:n vakiovarusteluun kuuluu jatkossa autonpesutoiminto. Kun autonpesutoiminto on valittu, jousitus siirtyy ylimpään asentoonsa, jolloin akseligeometrian johdosta raideleveydet pienenevät. Tällöin pyöränkoteloihin edellisen maastoajon yhteydessä mahdollisesti kertynyt lika on helpompi poistaa. Jos autossa on varusteena 360°-kamera, sen kuva ilmestyy muutaman sekunnin ajaksi automaattisesti kuvaruudulle. Tämä helpottaa autonpesulinjalle ajamista. Lisäksi kaikki auton varusteet, jotka saattaisivat aiheuttaa pesulinjalla hankaluuksia, kuten automaattinen pyyhintoiminto, kytketään pois päältä tai suljetaan. Pesulinjalta ulos ajettaessa nämä säädöt palautuvat itsestään takaisin ennen pesua valittuna olleeseen tilaan, kun auton nopeus on jälleen 20 km/h.