BMW:n 1-sarja uudistuu täysin. Uuden ilmeen lisäksi huomio kiinnittyy täysin uuteen voimansiirtoratkaisuun. Auto on nyt nimittäin etuvetoinen, mutta saatavissa edeltäjänsä tapaan myös nelivetoisena.
BMW on kehittänyt uutta etuvetoaan jo viisi vuotta. Nyt ratkaisu otetaan käyttöön myös uudessa 1-sarjassa. Uutuudessa hyödynnetään myös i3-mallista tuttua ASR-luistonestojärjestelmää, joka on nyt ensimmäistä kertaa käytössä polttomoottoriautossa. ASR-järjestelmä reagoi renkaiden sutimiseen entistä herkemmin ja nopeammin. Luistonestoa on osaltaan tehostettu BMW Performance control -järjestelmällä, joka ohjaa jarruvoimaa sisäkurvin puoleisille renkaille jo ennen kuin auton renkaiden pitokyky ylittyy. Näin auto käyttäytyy neutraalisti myös vaativissa ajotilanteissa.
Uutuus on aluksi saatavilla viidellä eri moottorilla, joista kolme dieseleitä ja kaksi bensamoottoreita. Malliston taloudellisin on BMW 116d, jonka yhdistetty kulutus on 3,8-4,2 l/100 km. Tehokkain versio on BMW M135i xDrive, jonka uusi 4-sylinterinen voimanlähde tuottaa tehoa 225 kW (306 hv) ja kiihdyttää auton satasen vauhtiin parhaimmillaan 4,7 sekunnissa (performance pack -varustepaketilla).

BMW 1 -sarjan sisätilat ovat kasvaneet, vaikka ulkomitat ovat lähes ennallaan. Auton pituus on lyhentynyt 5 mm, leveys kasvanut 34 mm ja korkeus 13 mm. Samaan aikaan takamatkustajien polvitila on kasvanut 33 mm, päätilaa saa taakse panoraamakatolla lisää 19 mm ja kyynärtilaa 13 mm. Tavaratilaa on nyt 20 litraa enemmän. 380 litran kontin saa kasvatettua 1200 litraan selkänojat kaatamalla. BMW 1-sarjalaan saa nyt ensimmäistä kertaa sähköisesti avautuvan takakontin.
BMW 1-sarja esitellään #NEXTGen -tapahtumassa kesäkuun lopulla BMW Weltissä. Lanseeraus tapahtuu syyskuussa maailmanlaajuisesti. Uutuuden hinnat julkaistaan myöhemmin.