Yhdysvaltain kaikkien aikojen myydyin katumaasturi, Ford Explorer tulee myyntiin myös Euroopassa hybridiversiona. Täysin uusi Ford Explorer ladattava hybridi (PHEV) on saatavissa kahtena erilaisena versiona, jotka ovat urheilullinen Explorer ST-Line ja ylellinen Explorer Platinum. Molemmissa malleissa voimanlähteenä on Fordin 3.0-litrainen EcoBoost V6 ‑bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin ja generaattoriin. Tämä voimalinja tuottaa 450 hv tehoa ja 840 Nm vääntöä sekä mahdollisuuden ajaa pelkällä sähkövoimalla.

Fordin 350-hevosvoimaisen 3.0 EcoBoost-moottorin parina on 100 hv:n sähkömoottori. 13,1 kWh:n litiumioniakku ladataan vasemmassa etulokasuojassa olevan latausliitännän kautta. Lisäksi jarrutusenergian talteenottoteknologia lataa akkua jarrutuksessa. Pelkkää sähkömoottoria käyttäen on mahdollista ajaa jopa 40 km kaupunkiajoa.

Kuljettajalla on valittavissaan eri ajotiloja, joilla hän voi määrätä, milloin ja miten haluaa akkuvirtaa käyttää: EV Auto, EV Now, EV Later ja EV Charge. Kun akun varaustaso laskee riittävän alas, Explorer siirtyy automaattisesti EV Auto ‑tilaan, jossa sähkömoottori avustaa tarvittaessa bensiinimoottoria talteen ottamallaan energialla polttoaineen kulutuksen optimoimiseksi. Explorer ladattavan hybridin (PHEV) arvioidut CO2-päästöt ovat 78 g/km ja polttoaineen kulutus 3,4 l/100 km.

Autossa on vakiona neliveto sekä 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Terrain Management System ‑järjestelmän avulla kuljettaja voi muuttaa ajo-ominaisuuksia tie-, sää- ja maasto-olosuhteiden mukaan. Kullakin ajotilalla (Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco, Deep Snow and Sand) on oma yksilöllinen graafinen näyttönsä 12,3 tuuman mittaristossa.

Täysin uusi kuudennen sukupolven Ford Explorer esiteltiin Yhdysvalloissa aiemmin tänä vuonna.