Uusi Toyota Supra pääsi vihdoin estradille Detroitin autonäyttelyssä. Auton virallista esittelyä on jo odoteltu ja ainakin teknisten tietojen perusteella uutuus täyttää odotukset. Pääinsinööri Tetsuya Tada on suunnitellut auton perinteitä kunnioittaen. Takaveto ja eteen sijoitettu suora kuusisylinterinen moottori kunnioittavat niin Supran aikaisempien sukupolvien perinteitä kuin myös legendaarista Toyota 2000GT –mallia.
Viidennen sukupolven Toyota Supra on ensimmäinen globaali Toyota Gazoo Racingin GR-malli, minkä johdosta auto on saanut nimen Toyota GR Supra.
Kuusisylinterinen moottori
Suorituskyvyn lähteenä on täysin uusi 3.0-litrainen, suora kuusisylinterinen moottori. Turboahdettuna se tuottaa 340 hv huipputehon ja 500 Nm huippuväännön. Moottori on yhdistetty kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon. Kuljettajan valittavissa on normaali tai Sport-ajotila. Sport-ajotilassa moottorin äänimaailma, kaasupolkimen vaste, vaihdot, iskunvaimennus, ohjaus ja aktiivinen tasauspyörästö on säädetty urheilulliseen ajoon. Launch Control -toiminto mahdollistaa maksimaalisen pidon, jolloin kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu parhaimmillaan 4,3 sekunnissa.
Aktiivinen takatasauspyörästö
Kaikissa Euroopassa myytävissä Toyota GR Suprissa on aktiivinen takatasauspyörästö, joka mahdollistaa lukitusasteen portaattoman säädön nollan ja 100 % välillä niin kiihdytettäessä kuin hidastettaessa. Järjestelmän ohjainlaite seuraa useita ajamiseen vaikuttavia arvoja mukaan lukien ohjauspyörän kääntökulmaa, kaasun ja jarrun käyttöä, moottorin kierrosnopeutta sekä ajoneuvon kiertokulmaa.
Järjestelmä tarjoaa valtavia etuja ajoneuvon vakauteen ja tehon välittymiseen tienpintaan kun renkaat alkavat lähestyä omien suorituskykyjensä rajoja. Esimerkiksi mutkaan ajettaessa vaikutus on havaittavissa koko ajan, niin ajovakauden säilymisessä jarrutuksen aikana kuin maksimaalisen pidon varmistamisessa mutkasta ulos kiihdytettäessä.
Täysiverinen urheiluauto
Uusi Toyota GR Supra on tarkoitettu puhdasveriseksi urheiluautoksi, joten ajonautinnon suhteen ei ole tehty kompromisseja. Toyota GR Supraa suunniteltaessa auton ulkomitat haluttiin määrittää ajoneuvon käsiteltävyyden ehdoilla, ja niinpä siinä keskityttiin akselivälin ja raidevälin väliseen suhteeseen. Optimaalinen tulos saavutetaan suhdelukujen 1,5 – 1,6 välillä, jolloin sekä ajoneuvon ketteryys, kääntyvyys ja ajovakaus ovat parhaassa suhteessa toisiinsa. Niinpä 1,55 valikoitui Toyota GR Supran akselivälin ja raideleveyden väliseksi suhteeksi ja suunnittelun lähtökohdaksi.
GR Supran ominaisuuksista kertovat erittäin korkea korin vääntöjäykkyys (jopa Lexuksen superautoa, LFA-mallia korkeampi), GT86-mallia matalammalla sijaitseva painopiste, ja ihanteellinen 50:50 -painonjakauma eteen ja taakse. Vääntöjäykkä korirakenne mahdollisti aiempaa tarkemman ja yksityiskohtaisemman hienosäädön jousitusgeometriaan sekä iskunvaimennukseen. 19-tuumaisille, taotuille kevytmetallivanteille sijoitetut Michelinin Pilot Super Sport –renkaat ovat takana hieman leveämmät kuin edessä. Jarrut ovat tehokkaat ja varustettu Brembon nelimäntäisillä satuloilla.
Toyota GR Suprat valmistetaan Grazissa Itävallassa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppukesästä 2019. Hhinnat julkaistaan kevään aikana.