Vaikka Suomesta puuttuukin oma automerkki, on meillä silti kotimaista autonvalmistusta. Valmet Automotiven toimesta Uudestakaupungista lähtee maailmalle Mercedes-Benzin A-sarjan henkilöautoja sekä GLC-katumaastureita. GLC on kasvattanut suosiotaan ja noussut Mercedes-Benzin suosituimmaksi katumaasturimalliksi. Saimme koeajoon Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic -mallin, joka saattaa paljastaa suosion salaisuuden.

Kevyesti uudistunut

Tämä keskikokoinen SUV on nyt uudistunut kevyesti, ja kehittynyt vielä astetta houkuttelevammaksi. Uutuuden voi parhaiten tunnistaa uusista ajovaloista sekä tyylikkään uuden ilmeen saaneista takavaloista. GLC-mallissa on vakiona tehokkaat High Performance LED -ajovalot. Multibeam LED -valot ovat saatavissa lisävarusteena. Myös LED-tekniikalla toteutetut, tunnistettavan peräilmeen luovat takavalot kuuluvat vakiovarustukseen.

Matkustamon puolella kiinnostavin uusi ominaisuus on A-sarjasta tuttu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) -käyttöliittymä. Intuitiivinen järjestelmä osaa paljon jo valmiiksi, ja oppii lisää kuljettajasta koko ajan. Järjestelmää voi ohjata myös puheohjauksella, jos kaipaa pitkällä automatkalla juttuseuraa. Tosin järjestelmän tarjoamat vastaukset ovat vielä toistaiseksi tylsähkön asiallisia. Tiloiltaan GLC riittää loistavasti niin arkiseen perhekäyttöön kuin harrastuksiin.

Maastokykyä

GLC on aluksi valittavissa kolmella eri dieselmoottorilla, jotka kaikki edustavat uutta nelisylinteristä moottorisukupolvea. Uusi nelisylinterinen OM 654 on suunniteltu pienentämään auton kulutusta ja päästöjä sekä alentamaan käyttökustannuksia. Samalla suorituskyvystä ei ole kuitenkaan tingitty. Moottorimalliston muodostavat GLC 200 d (163 hv / 360 Nm), GLC 220 d (194 hv / 400 Nm) ja GLC 300 d (245 hv / 500 Nm). Kaikkien moottoreiden parina on 9-portainen automaattivaihteisto. Mallistoa saapuu täydentämään vielä ladattava hybridimalli GLC 300 e. Nelisylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin muodostama hybridivoimansiirto tarjoaa parhaimmillaan 320 hv tehoa ja 700 Nm vääntöä.

Kaikki Suomeen tuotavat yksilöt on varustettu aina 4Matic -nelivedolla. 4Matic on yhdistetty 9G-Tronic-automaattivaihteistoon laipalla. Moottorin voima välittyy etu- ja taka-akselille planeettatasauspyörästön välityksellä. Vaikka tämä tyylikäs katumaasturi näyttää sopivan paremmin kaupunkiin, pärjää se jatkuvan nelivedon ansiosta myös hankalammassa maastossa. Autossa on vakiona Agility Control -alusta. Lisävarusteena on saatavissa säätyvällä iskunvaimennuksella varustettu Dynamic Body Control -alusta tai mukavuutta tarjoava Air Body Control -ilmajousitus, jonka avulla auton korkeutta voi säätää 50 mm.

GLC-malliston hinnat alkavat 57 213 eurosta (200 d). Koeajetun Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic -mallin lähtöhinta on 59 341 euroa. Suomeen tuotavissa GLC-malleissa on Business-varustelu sisältäen mm. 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, peruutuskameran, kangasmatot ja sähkötoimisen Easy-Pack -takaluukun.