BMW:n uusi kolmassarja teki vaikutuksen jo dieselmoottorisen BMW 320d xDrive -koeajon myötä. Nyt testiin saatiin vielä kiinnostavampi voimalinja, eli toisen sukupolven BMW 330e Sedan.

Sähköistetty BMW 330e

Auton sähköisen voimalinjan muodostavat nelisylinterinen bensiinimoottori, sähkömoottori ja 8-portainen automaattivaihteisto. 2.0-litrainen, turboahdettu bensiinimoottori tuottaa tehoa 135 kW (184 hv). Sen parina on sähkömoottori, joka tarjoaa 50 kW (68 hv). Hybridijärjestelmän yhteenlaskettu teho on 185 kW (252 hv) ja vääntö 420 Nm. Sähkömoottori voi hetkellisesti tuottaa 83 kW:n (113 hv) huipputehon. Tämän Sport-ajotilassa käytössä olevan XtraBoost-toiminnon ansiosta auton huipputeho on hetkellisesti jopa 215 kW (292 hv).

Tämä hybridi liikkuu tarvittaessa siis todella reippaasti. Lisäpotkun ansiosta BMW 330e kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 6,0 sekunnissa. Autolla pääsee siis edelleen nauttimaan myös suorituskyvystä, vaikka arkiajo sujuukin yleensä rauhallisemmin, usein pelkällä sähköllä.

Hybridijärjestelmä tarjoaa kolme eri ajotilaa: Hybrid, Electric ja Sport. Auto käynnistyy aina Hybrid-tilassa ja järjestelmä valitsee ajotilanteen mukaan järkevimmän voimanlähteen, tai niiden yhdistelmän. Jos auton on muistanut ladata ennen lähtöä. Voi ajo alkaa pelkän sähkömoottorin voimin. Täydellä latauksella on mahdollista päästä jopa 60 kilometriä päästöttömästi pelkällä sähköllä.

Noin 40 kilometriä latauksella

Käytännössä ajomatka täydellä latauksella on noin 40 kilometriä ajoreitistä ja -tyylistä riippuen. Hybrid-tilassa auton huippunopeus sähkömoottorilla on 110 km/h. Electric-tilassa, joka käyttää pelkkää sähkömoottoria mahdollisimman pitkään, maksiminopeus on 140 km/h. Kovemmissa nopeuksissa akku tosin tyhjenee hyvin nopeasti. Yleensä matka-ajossa kannattavin valinta on polttomoottori. Sähköllä ajaminen on taloudellisinta hitaassa kaupunkiajossa. Vaihdekepin vieressä olevalla painikkeella voi auton käskeä säästämään virtaa kaupunkiajoa varten. Aina kannattaa kuitenkin sähköä hyödyntää mahdollisimman paljon, varsinkin jos seuraavaksi on mahdollista päästä lataukseen.

Sähkömoottorin akku on sijoitettu takapenkin alle. Tämän johdosta tavaratila on hieman pienempi kuin sisarmalleissa. 375 litran kontti tarjoaa kuitenkin riittävästi tilaa matkalaukuille tai harrastusvälineille. Kesällä mallisto täydentyy BMW 330e Touring -farkkumallilla sekä nelivetoisilla xDrive -versioilla.

Myös M-Sport

BMW 330e on saatavissa samoilla varustetasoilla kuin muutin 3-sarjalaiset. Valittavissa on Business, Sport, Luxury ja M Sport -varustelutasot. Malliston hinnat alkavat 53 875 eurosta. Koeajettu M Sport -varustelu edustaa malliston huippua korostaen auton urheilullista luonnetta. M Sport -varusteluun kuuluvat mm. näyttävämmän ulkoasun tarjoava aerodynamiikkapaketti, 18” vanteet, M Sport jarrut ja alusta, Sport-automaattivaihteisto ja urheilulliset etuistuimet. M Sport -mallin lähtöhinta on 59 156 euroa. Myyntiin on tullut myös Charged Edition -erikoismallisto, jolloin lähtöhinta on 49 292 euroa, ja M Sport -varustelulla 54 568 euroa.