Toyota tuo kesällä Japanin markkinoilla myyntiin uuden Toyota GR Yaris -mallin, jonka voisi kuvailla olevan WRC-Yariksen kadulle kesytetty versio. Vaikka ulkoasu on hieman kiltimpi kuin rallimallissa, ei GR Yaris häviä paljon suorituskyvyssä kilpamallille. Siitä pitää huolen maailman tehokkain 3-sylinterinen tuotantomoottori.
Toyota GR Yaris on kehitetty moottoriurheilusta kerätyn kokemuksen pohjalta. Uuden urheilullisen Yariksen haluttiin tarjoavan ajonautintoja kaikissa olosuhteissa, niin radalla kuin hiekkatiellä. Tämä on huomioitu niin voimansiirrossa kuin jousituksen suunnittelussa. Auton painolla on suora vaikutus suorituskykyyn ja ajonautintoon, minkä johdosta painonhallintaan on panostettu. Esimerkiksi konepelti, takaluukku ja ovipaneelit on valmistettu alumiinista, ja katto on hiilikuitusvahvistettua muovia.
Mielenkiintoisimmat yksityiskohdat löytyvät moottorista ja voimansiirrosta. Auton voimanlähteenä on 1.6-litrainen, 3-sylinterinen moottori. Vaikka sylintereiden määrässä on tingitty, ei suorituskyvystä ole luovuttu. Turboahdetun moottorin huipputeho on 200 kW eli 272 hevosvoimaa. Se on näin maailman tehokkain 3-sylinterinen tuotantomoottori. Moottorin jatkona on 6-nopeuksinen iMT ((Intelligent Manual Transmission) -manuaalivaihteisto. Moottorin tehot välittyvät kaikille neljälle pyörälle GR-Four -nelivetojärjestelmän kautta. Näin autosta pääsee nauttimaan kaikissa olosuhteissa.
Toyota GR Yaris tulee Japanissa myyntiin aluksi kahtena erikoismallina; RZ ”First Edition” ja RZ ”High-Performance First Edition”, jonka varusteluun kuuluvat mm. takovanteet. Lähtöhinta Japanissa on n. 32 000 euroa.